De vraag
Het liefst heb ik nooit meer seks met hem
Ik ben 34, en ben elf jaar getrouwd met mijn 33-jarige man. We hebben twee kinderen samen. Voordat we trouwden was mijn man nooit zo uit op seks, na ons trouwen had hij wel opeens die seksdrang. Hij wilde wel drie- of viermaal seks op een dag.
Tijdens mijn zwangerschap maakten we veel ruzie over seks: ik wilde dat toen niet. Ook kort na de bevalling wilde mijn man alweer seks – wat ik toen tegen mijn zin deed. We hebben daar toen veel ruzie over gehad en zijn ook een paar maanden uit elkaar geweest toen mijn dochter één jaar oud was. Toen hij weer terugkwam hebben we afspraken gemaakt over seks. Hij zou daar niet meer zo vaak om vragen; eens per maand of zelfs per drie maanden vond ik genoeg.
Maar sinds een paar jaar wil hij weer elke vrijdag seks, en hebben we weer ruzie als ik weiger. Soms eist hij dat ik hem aftrek zodat hij klaarkomt. Toen ik bij mijn schoonmoeder informeerde of haar man ook zo was, zei zij ‘Wat een man wil moet je hem geven’. Ook mijn moeder vindt mijn man oversekst. Mijn ouders zijn erg open en vrij over seks, maar zijn ouders zijn er enorm gesloten over, en ouderwets.
Voor zover ik weet bezoekt mijn man geen prostituees, en heeft hij geen ander. Maar soms lijkt het alsof hij erop kickt om het te vragen. Ook al hebben we altijd ruzie over seks. Want als ik hem geen seks ‘geef’ wordt hij boos en gaat hij schelden. Soms loopt hij dan weg en komt dan pas veel later terug. Ik voel me hopeloos dan.
Nu pas realiseer ik me echt dat dit niet goed is, ook al zegt hij dat hij van me houdt. Maar ik voel dat het vlammetje in mijn hart langzaam dooft. Het liefst heb ik nooit meer seks met hem. De afgelopen maanden heb ik het driemaal geprobeerd, maar kwam ik niet klaar. Mijn man verwijt me dan dat ik een ander is, wat helemaal niet zo is. Ik moet er niet aan denken. Hij is de eerst en ook de laatste- als ik echt bij hem wegga.
Wat adviseert u? Ik voel me een hoer als ik wel seks met mijn man heb; hij gebruikt me als een stuk vuil. Maar ik weet niet of ik degene ben die het verkeerd doet, of dat het (alleen) bij hem ligt.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Dit is geen verhaal om vrolijk van te worden, al die ruzie over seks. Dat je man een ziekte heeft is op afstand niet te zeggen maar het lijkt me niet.
Geen ziekte, wel lomp gedrag
Hij heeft eerder problemen op het gebied van welgemanierdheid, medeleven en rekening houden met jouw gevoel. Hij vertoont lomp gedrag, en niemand heeft hem daar kennelijk op gewezen op een manier die hij begrijpt. Dat hij meer of minder seksueel verlangen heeft dan gemiddeld, heeft daar in het geheel niets mee te maken. Dat jij van de weeromstuit steeds minder zin en plezier in de seks hebt is begrijpelijk.
Tijd voor therapie
Jij laat je elke vrijdag op dezelfde manier van je stuk brengen. Het gaat helemaal niet over vrijen, het gaat over respectloos gedrag en daar zijn jullie beiden bij: hij voert het uit, waarschijnlijk ook uit onmacht en frustratie, en jij laat het toe (idem). Als jij niet assertiever wordt dan zal hij niet veranderen. Ik ben bang dat jullie daar zonder hulp niet uitkomen. Overleg met je huisarts en kijk of je terecht kunt bij een relatietherapeut. Ik hoop dat je man mee wil. Als dat niet zo is, probeer dan bij je huisarts een verwijzing te vragen voor een eerstelijnspsycholoog. Dan kun je op een rijtje zetten wat je nog wilt en kunt.
Op seksgebied willen we zo normaal mogelijk zijn, weten seksuologen. En we hebben allerlei ideeën in ons hoofd over wat dat ‘normaal’ dan is. Dat je minstens twee keer per week zin moet hebben, bijvoorbeeld, of dat er boven je vijftigste weinig meer aan is. En dat het funest is voor je relatie als je geen seks hebt. Waar of niet? Psychologe Magazine deed onderzoek – de uitkomsten lees je hier.