De vraag
Ik wil mijn man niet delen met andere vrouwen
Dag Gertjan,
Vijf jaar geleden hebben mijn man en ik een proefscheiding ingesteld. Mijn man verbleef toen in het buitenland. Na een jaar hebben we onze relatie weer opgepakt, maar toen bleek dat hij er een andere relatie op na hield. Hij beloofde mij die relatie te verbreken. Ondertussen had ik mijn baan opgezegd. Ik ben er nu achter gekomen dat hij al jarenlang contact onderhoudt met andere vrouwen.
Mijn man vindt me niet meer inspirerend. Ons seksleven was slecht maar nu ik van zijn andere relaties weet, is het wel verbeterd. Mijn man wil de contacten met andere vrouwen niet opgeven. Ik wil hem niet kwijt, maar ik vind het moeilijk om hem te moeten delen met andere vrouwen. Financieel heb ik het daarnaast niet breed. Hoe pak ik dit aan?
Hartelijke groet,
Sunshine

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste onbekend,
Als seksuoloog heb ik jarenlang onderzoek gedaan naar mensen met open relaties. Daar waren mensen bij die het stiekem deden met anderen maar ook stellen waarin men willens en wetens probeerde vorm te geven aan een niet-monogame relatie. Dat blijkt uitermate moeilijk. Zelfs als beide partners goed in hun vel zitten, veel zelfvertrouwen hebben en een dijk van een relatie hebben samen, goed kunnen praten enzovoort, is het echt ingewikkeld om daarnaast seksuele dingen met anderen op te pakken.
Met name mannen plegen nogal eens te roepen dat de biologisch mens niet gebouwd is voor monogamie, waarmee zij hun eigen gedrag of verlangens willen legitimeren. We kunnen dan terugroepen dat de relatie, zoals wij die kennen en nastreven, ook niet gemaakt is voor seksuele escapades. En dan met name niet als een van beiden, jij in dit geval, die seksuele vrijheden helemaal niet wil.
Daar ligt ook de kern van het advies: als jij niet wil dat dit gebeurt, zul jij ervoor moeten zorgen dat het stopt, of je consequenties trekken. Ook al heeft dat gevolgen in praktische en financiële aard. De vraag is of je de druk op durft te voeren en de gevolgen aandurft… Het is geen schande om bij iemand te blijven om praktische redenen, maar dan moet je ook het prijskaartje accepteren als je man niet stopt met zijn gedrag: ongelukkige gevoelens, slechte stemming, wantrouwen. Uiteindelijk ben jij degene, liever gezegd de enige, die voor jezelf kan zorgen.
Sterkte en succes,
Gertjan van Zessen
Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog.
Bekijk profiel