De vraag
Help! Mijn vriend bezoekt datingsites
Hoi Ursela,
Ik heb een tijdje terug mijn vriend drie keer op een datingsite betrapt. De eerste keer was volgens hem al jaren terug en dus niet relevant. De tweede was een niet actief profiel en de derde was een objectief gesprekje over een Surinaamse kreet in de naam van de betreffende vrouw.
Aan de ene kant neem ik zijn excuses en uitleg aan omdat ze in mijn ogen gemeend over komen en ik ze ook koppel aan hem als persoon en verhalen van anderen. Aan de andere kant vraag ik me continu af of ik niet gigantisch naïef ben en het niet te graag wíl geloven omdat ik nogal labiel ben en hij mijn ‘rots in de branding is’.
Daarnaast kan ik het niet loslaten. Ondanks veel openhartige gesprekken kan ik het niet loslaten en blijf ik erom vragen. We praten samen veel en open en dus levert dit geen ruzie op, maar ik ben er wel nog steeds ontzettend wantrouwig en verdrietig om.
Wat kan ik er aan doen om het een plekje te geven of het te verwerken? En moet ik daar überhaupt moeite voor doen of moet ik er gewoon een punt achter zetten? Ik hik er zo vaak tegen aan. Ik hoop echt dat je me kunt helpen! Alvast hartstikke bedankt!
Groetjes, Cheryl

Het advies
Beste Cheryl,
Jouw gevoelens van wantrouwen en verdriet zijn heel begrijpelijk. Gelukkig praten jullie samen veel, kunnen jullie er openhartig over spreken. Echter, loslaten, dát blijft moeilijk. Zelfs twijfel je erover of je er überhaupt moeite voor zult doen óf dat je een punt achter je relatie zult zetten.
Een vraag die bij mij een aantal vragen oproept:
• Welke uitleg geeft jouw vriend aan zijn gedrag?
• Wat verwacht jouw vriend van een vertrouwelijke relatie?
• Heeft hij het gevoel dat hij in jullie relatie iets tekort komt?
• En zo ja, wat is dat dan?
• Wat voegt jouw vriend aan je levensgeluk toe?
• Zou je ook bij je vriend blijven als je je minder labiel zou voelen?
• Zou je vriend dan nog immer jouw ‘rots in de branding’ zijn?
• Wat wil je aan je gevoelens van labiliteit doen? Of wat heb je er reeds aan gedaan?
Mocht je ervoor kiezen bij je vriend te blijven, neem dan de tijd om het basisgevoel van vertrouwen in evenwicht te herstellen. Blijf samen praten, dit om een nieuwe start te maken. Laat je vriend zijn goede wil tonen door jouw gevoelens te respecteren, door dát gedrag waar jij niet blij mee bent niet meer te vertonen. Eventueel kunnen jullie je samen door een onpartijdige bemiddelaar laten begeleiden.
En verder? Verder zul je er tijdens dit proces zeker baat bij hebben voldoende afleiding te zoeken, opdat je ‘er niet in blijft hangen’. Zoek daarom een uitlaatklep: zet je gevoelens/ervaringen/jullie positieve/negatieve ontwikkelingen op papier, laat je, indien wenselijk, door een vertrouweling geestelijk steunen en/of geef door vertier wending aan je gedachteloop.
Cheryl, waar je ook voor kiest, ik hoop van harte dat je eruit weet te komen! Daarvoor wens ik je heel veel geluk en sterkte toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg