De vraag
Ik ontplof als mijn vrouw herrie maakt
Beste Jeannette,
Ik heb last van hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid, red.) en mijn tolerantie voor geluiden is inmiddels bijna 0. Mijn echtgenote lijkt dit steeds te vergeten of te negeren. Iedere keer als zij afwast, schoonmaakt of op een andere manier hard geluid maakt, ontplof ik zowat. Wat te doen?
Groeten van Hendick

Het advies
Beste Hendick,
De aandoening die je beschrijft is erg pijnlijk en zeer lastig aangezien niet veel mensen hiermee bekend zijn en omdat het ook samenhangt met neurologische en psychische componenten. Zo te horen is het samenleven met je vrouw ook een grote uitdaging. Je beschrijft een verhoging van je stressgevoeligheid waardoor er ook een verergering van de aandoening kan gaan optreden.
Er zijn hier twee dingen aan de hand. Ten eerste het omgaan met je Hyperacusis en ten tweede het samenleven met je partner en deze aandoening. Het lijkt in jullie relatie dan ook belangrijk om het hier ook goed over te hebben en misschien ook een gesprek te hebben met je arts en je vrouw zodat het voor haar wat helderder wordt wat je ervaart.
Je benoemt de ergernis zodra zij geluiden maakt die voor jou erg pijnlijk binnen komen. Het is goed om te kijken naar wat deze boosheid veroorzaakt. Je wordt telkens als zij deze geluiden maakt geconfronteerd met je aandoening. Vervolgens triggert dat natuurlijk boosheid maar vooral ook verdriet en frustratie over je overgevoeligheid. Het is heel menselijk om het liefst hier niet te veel bij stil te willen staan. De behoefte om in een omgeving te willen zijn die dit niet uitdaagt is natuurlijk wezenlijk maar je wilt je vrouw ook niet kwijt dus kom je op dat moment in een impasse terecht. Het laatste veroorzaakt de ergernis.
Ik denk dat het heel belangrijk is om goed aandacht te besteden aan een acceptatie en omgang met Hyperacusis. Vraag je arts hierbij om advies of laat je doorverwijzen. Het is belangrijk dat je leert omgaan met stress, wat de aandoening geen goed doet. Een van de stressbronnen is het leven delen met een ander. Probeer het gesprek aan te gaan met je vrouw en ga ervan uit dat zij niet de intentie heeft om je met opzet pijn te doen als ze de afwas doet. Maak bijvoorbeeld praktische afspraken over deze zaken en neem afstand als ze gaat afwassen of schoonmaken.
Benoem dingen die prettig en niet overgevoelig voor je zijn en geef haar handvatten om je te kunnen steunen. Een stukje medische educatie kan haar wellicht ook helpen: wikipedia.org.
Ik wens je veel sterkte met alles,
Vriendelijke groet,
Jeannette Bolck
• Psycholoog Jeannette Bolck startte in 2003 samen met kinderpsycholoog Sabijn Arts haar eigen praktijk. In haar praktijk ziet ze ook veel Engelstaligen en gemengde stellen. Inmiddels zie ik in mijn praktijk veel stellen en individuen en ook soms in groepen die kampen met allerlei issues die te maken hebben met de levensfase waar ze veelal inzitten (30-40 jaar), keuzes carrière en gezin, single of niet etc..
Neem een kijkje op haar site: www.therapeutenartsbolck.nl