De vraag
Geen oog voor mijn gevoelens
Beste Annette,
Mijn echtgenoot en ik zijn zeven jaar samen en hebben altijd al een stroeve relatie gehad. Omdat we veel van elkaar houden hebben we de moeilijkheden tot nog toe altijd overwonnen. Op dit moment lukt dat echter niet meer. Na vier IVF-behandelingen is de deur gesloten en weten wij inmiddels dat we nooit samen een kindje zullen krijgen. Ik heb heel veel moeite om dit te verwerken. Vooral omdat mijn man zijn emoties en gevoelens zelden laat zien.
We zijn nu uit elkaar aan het groeien. Emotioneel kunnen we elkaar niet bereiken. Voor mezelf heb ik hulp gezocht bij een psycholoog. Tijdens het eerste gesprek is mijn man meegegaan en toen kwam duidelijk naar voren dat we ook een relatieprobleem hebben. Toen hebben we afgesproken de eerste gesprekken gezamenlijk te voeren, omdat de psycholoog het in het belang van het verwerkingsproces nodig vond dat we elkaar weer zouden bereiken en toelaten. Zo hebben we twee gesprekken gevoerd en tijdens het tweede gesprek ben ik overstuur de spreekkamer uitgelopen. Wat thuis gebeurde, namelijk dat mijn man niet op mijn gevoel reageert, gebeurde ook bij de psycholoog. Ik maakte hem hier op attent, maar hij deed er niets mee. Ik had het gevoel dat hij geen grip op de situatie had. In mijn verleden hebben zaken als mishandeling en misbruik een rol gespeeld. Ik heb er moeite mee voor mijn eigen behoeftes op te komen, maar tijdens therapie heb ik dat wel geleerd. Nu in deze nare periode heb ik het extra moeilijk. Ook dit heb ik aangegeven bij de psycholoog. Ook hier gaat hij onvoldoende op in.
Kortom, ik ben zeer ontevreden. Heb dringend behoefte aan een relatietherapeut die wel professioneel is en met deze vraagstukken weet om te gaan. Kunt u mij een relatietherapeut adviseren in de omgeving van Rotterdam? Hartelijk dank alvast.
Groet, Mix

Het advies
Beste Mix,
Wat een moeite hebben jullie gedaan om een kindje te krijgen! En hoe hard en moeilijk moet dit zijn om te accepteren dat het niet gelukt is!
Ik las onlangs iets in een artikel in de krant dat voor mij als therapeute wel herkenbaar is: niet dat de vrouw het erger vindt dan de man, maar wel dat het erop lijkt dat de vrouw (jij in deze situatie) meer door een soort rouwproces heen moet dan de man. Ik citeer nu even de krant en denk er veel over na.
In jouw situatie speelt het thema ‘geen oog voor jouw gevoelens’ wel een extra kwetsbare rol als het gaat om misbruik in het verleden. Ik zeg absoluut niet dat je man dit niet in huis heeft, maar blijkbaar ervaar je het wel zo en is dat pijnlijk voor je. Als een therapeut hier juist geen oog voor heeft, dan kan ik me voorstellen dat je overstuur raakt. Hetzelfde thema herhaalt zich dan in 1 situatie opstapelend.
Ik kan je echter van harte een goede therapeut aanbevelen in Gouda, zoals je vraagt:
Arno van de Voort-van der Kley
Zuidelijke Steynkade 7
2806 ZA GOUDA
Vriendelijke groet,
Annette Man-Mul