De vraag
Mijn man heeft geen behoefte aan seks
Hallo Wilbert,
Ik (55) ben nu zeven jaar samen met mijn man (61). Ons seksleven is vanaf het begin moeizaam geweest. Eerst was er het excuus dat hij geopereerd was (knieprothese), dat had volgens hem zijn lust om te vrijen verandert. Later werden de excuses vager: ‘Ik heb alles geprobeerd op seksueel gebied en voor mij hoeft het niet meer’. Hij is vier keer getrouwd geweest en heeft ook meerdere vriendinnen gehad.
Ook stress, werk en vermoeidheid gebruikt hij als excuus. Ik heb geprobeerd erover te praten. Ik ben alleen en we zijn samen in therapie geweest, maar niets helpt. Hij blijft zeggen dat ik de vrouw van zijn leven ben, maar dat hij gewoon geen behoefte heeft. Ik voel me ondertussen ‘uitgedroogd’ en ook gevoelsmatig zeer gefrustreerd. Mijn intieme frustraties hebben ook invloed op onze relatie. Ik heb nu gezegd dat ik het niet meer zie zitten. Ik wil een pauze en ergens anders wonen om te ontdekken wat ik eigenlijk voel en wat hij voelt als ik er niet ben. Mijn vraag is of zoiets echt kan veranderen? Ook als er een fysieke afstand is?
Bij voorbaat dank,
Djor

Het advies
Beste Djor,
Ik kan mij je frustratie heel goed voorstellen, je wilt iets wat hoort bij een volledige relatie en dat zit er nu bij jullie niet in. Ik heb er ook iets over geschreven bij een ander advies, ook aan een vrouw, die met een variant van jouw situatie te maken heeft.
Bij jullie speelt leeftijd echter ook een rol: Het libido verandert bij mannen tussen de 55 en 60, ze hebben wat minder haast en dat brengt, diplomatiek gezegd ‘een andere dynamiek’ teweeg.
Je vraagt of zo’n verminderd libido kan veranderen en mijn antwoord is: Ja, zoiets kan veranderen, ook als er een fysieke afstand is, ik maak het regelmatig mee in mijn praktijk! Maar je hebt er twee partijen voor nodig die er heel hard aan willen werken. Momenteel zijn jullie posities zo verdeeld dat jij bij hem aandringt op meer seks en hij gaat ontwijken en afweren. Jij spant je enorm in, raakt gefrustreerd en gaat klagen, hij bevriest steeds meer. Als een van beiden stopt met zich steeds weer in die positie te manoeuvreren zal de ander zich ook bevrijd voelen.
Ik denk dat je die weg ook al ingeslagen bent doordat je tijdelijk ergens anders gaat wonen. Dat zal ongetwijfeld iets veranderen. Ik wil ook jou adviseren het boek Seksdrive van David Schnarch te lezen.
Veel succes en vriendelijke groet,
Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl