De vraag
Ik voel me niet aangetrokken tot mijn partner
Ik ben een vrouw van midden veertig, en heb al 25 jaar een relatie met mijn eerste vriendje. We hebben samen drie kinderen – inmiddels pubers – en ik heb een drukke baan. Seks is altijd moeizaam geweest in onze relatie. Ik vind het moeilijk om me vrij te voelen – misschien komt dat door mijn katholieke opvoeding. In de jaren dat de kinderen klein waren (van mijn 30e tot mijn 40e) ben ik bijna alleen maar moeder en werknemer geweest.
Zes jaar geleden werd ik verliefd op een ander en ben ik vreemdgegaan. Mijn vriend had dit nooit van mij verwacht en is erg van slag (geweest). Maar ik had heel erg het gevoel dat ik dit zo nodig had. De seks met mijn minnaar was ‘het’ ook niet – maar het ontwaakte wel mijn eigen seksualiteit. Voor het eerst had ik een orgasme tijdens het masturberen, dat betekende veel voor me.
Na mijn affaire hebben mijn partner en ik drie therapeuten versleten. We zijn nog steeds bij elkaar en maken weinig ruzie. In mijn beleving zijn we meer broer en zus – ik voel me niet meer seksueel aangetrokken tot mijn partner. Hij vindt mij nog wel aantrekkelijk, maar staat zich niet toe om voor me te gaan. Hij is bang om opnieuw gekwetst te worden. Ik vind hem echt een intelligente, zorgzame partner en vader – maar ik voel geen (seksuele) aantrekkingskracht meer. Hij is niet vrolijk, niet initiatiefrijk, niet inspirerend. En hij blijft ook van mening dat ik het heb verziekt en dat ik het dus moet oplossen. Met dat laatste heb ik het helemaal gehad – dat weet hij ook.
Ik ben sinds mijn 40e veranderd; ik ben veel meer mezelf geworden. Ik ben dan ook niet diep ongelukkig, maar ik mis een intieme relatie met een man. Grote vraag: ‘Should I stay or should I go?’

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je hebt al jaren een relatie met een man, met wie je ook kinderen hebt. Alleen zeg je ook letterlijk ‘ik voel me niet meer seksueel aangetrokken tot mijn partner’. Een psychiater van wie ik veel heb geleerd, zei over een dergelijke situatie dit: ‘Het gaat niet om getrouwd blijven voor de kinderen, maar om gelukkig getrouwd blijven voor de kinderen’. Hij zei dat niet vanuit een zedenprekerige optiek waarin het huwelijk koste wat kost moet voortduren, maar om aan te geven dat niemand echt baat heeft bij een ongelukkige relatie.
Duizenden redenen om bij hem te blijven – maar toch…
Er zijn duizenden praktische, emotionele, morele en zorgzame redenen om in deze relatie te blijven. En al die redenen maken dat je lang blijft pogen en proberen. Aan de andere kant vind ik uiteindelijk de belangrijkste vraag: ‘Wat doet deze situatie met je eigenwaarde? Hoe trots, blij, vol zelfvertrouwen kun je zijn binnen de beperkingen van deze relatie? Hoeveel perspectief is er op verbetering? Heeft al dat praten bij drie therapeuten werkelijk geleid tot nieuwe wegen of ervaringen?
Denken in (andere) oplossingen
Voel je weinig positiefs bij deze vragen? Denk dan na over andere stappen. Wat gebeurt er als je je partner deze vragen stelt? Weet hij hoe wankelmoedig je in de relatie staat? Kan het voor hem ook een nieuw perspectief openen als jullie, in goed overleg liefst, een nieuwe koers kiezen? Het inschakelen van een stevige relatietherapeut kan het gesprek naar een hoger (veiliger) niveau tillen. Het zou dan niet perse gaan om het redden van de relatie, maar om samen te onderzoeken wat er nog over is en of uit elkaar gaan een optie is.
Wanneer je weinig heil meer ziet in je relatie lijkt scheiden een logisch vervolg. Toch is bij elkaar blijven vaak beter, bewijzen de harde cijfers. En al helemaal als er kinderen zijn. Je leest het in het artikel ‘Toch samen door’.