De vraag
‘Zet mijn man mij onder druk voor seks?’
Mijn man en ik zijn bijna tien jaar bij elkaar. Sinds de geboorte van onze dochter heb ik geen zin meer in seks, wat leidt tot spanning in onze relatie. Seks maakt me zenuwachtig, dit is ontstaan na de zware bevalling van onze dochter. Ook ben ik vaak moe door mijn fulltime baan in combinatie met de zorg voor ons kind.
Meerdere keren per week probeert mijn man mij over te halen tot seks. Wanneer ik aangeef niet te willen, probeert hij altijd wat te ‘pushen’ om mij zo ver te krijgen. Als dit niet lukt wordt hij boos. Dit kan variëren van bozig stilzwijgen tot slapen in de logeerkamer of met deuren slaan. Enkele keren is het uitgelopen tot een grote ruzie, waarbij hij zelfs dreigde ons huwelijk te willen beëindigen. Op zo’n moment voel ik me wanhopig. Soms voel ik me schuldig dat ik niet aan zijn behoefte voldoe. Aan de andere kant wil de ruimte en vrijheid hebben om ‘nee’ te kunnen zeggen, zonder nasleep van wrokkigheid van mijn man.
De laatste tijd voel ik mij minder verbonden met hem. Het valt mij zwaar dat er in mindere of meerdere mate een consequentie zit aan het zeggen van ‘ik heb nu geen zin’. Word ik (emotioneel) onder druk gezet door mijn man voor seks?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je beschrijft een herkenbaar en veel voorkomend probleem. Volgens onderzoek ervaren veel stellen een langdurige negatieve invloed op het seksleven na de geboorte van een kind. Zwangerschap is ingrijpend voor beiden, je hormoonhuishouding is stevig opgeschud. Minder zin hebben in seks is dus niet zo gek.
Dingen hebben consequenties
Hij heeft zijn verlangens en probeert daar voor op te komen, jij bewaakt je grenzen en dat is even legitiem.  Je wordt inderdaad emotioneel onder druk gezet door je partner, maar hij ook door jou. Het valt je zwaar dat er consequenties aan je ’geen zin’ (of aan zijn ’wel zin’) zitten, maar dat is helaas de volwassen werkelijkheid: dingen hebben altijd consequenties.
Er zijn grofweg drie scenario’s als we over de toekomst nadenken. Niets veranderen is de eerste en meest waarschijnlijke optie (mensen houden helemaal niet zo van veranderen): jullie blijven doormodderen in afwachting van een oplossing. De tweede is toestaan dat de machtsstrijd zich verhardt met als risico dat jullie echt uit elkaar groeien en ofwel op eigen kracht besluiten dat een scheiding nodig is, of dat punt bereiken via de verliefdheid op een ander. Dit is het meest negatieve scenario. Er is ook een positieve variant, en die houdt in dat jullie gaan knokken om samen weer een nieuw evenwicht te bereiken. Dat moet je – als je het mij vraagt – niet op eigen kracht proberen, het betekent namelijk dat jullie beiden emotioneel over drempels heen moeten.
Je man mag leren zijn seksuele verlangen wat minder dwingend te ervaren, jij mag leren om je seksuele gevoel wat meer op te zoeken of toe te laten. Voor de seksuoloog is dit bekend terrein. In een handvol gesprekken kun je al heel veel duidelijkheid en praktische tips verwerven. Op nvvs.info vind je de geregistreerde collega’s.