De vraag
Ik snauw en ontplof regelmatig, wat moet ik doen?
Hallo Ursela,
Afgelopen jaar had ik een relatie met een leuke man. Het is vooral stuk gelopen door mijn onzekerheid. Ik ben bang om dingen fout te doen, waardoor ik lang mijn mond houd en dan ontplof, snauw of geïrriteerd ben. Ik vind dit een heel vervelend trekje van mezelf en wil het graag veranderen, want het speelt een te grote rol in mijn leven. Weet jij wat ik daar aan kan doen? Is het nuttig om dit met psycholoog te bepraten?
groetjes Floortje

Het advies
Beste Floortje,
Hoe jammer het ook is dat je relatie met een leuke man is stukgelopen, deze omstandigheid heeft je wel een stap nader tot jezelf gebracht, nader tot de aanpak van je gevoelens van onzekerheid.
Hoe deze aanpak er nu concreet ‘moet’ uitzien, daarin ben je vrij. Je hebt daarin een vrije keuze, een keuze tussen bijvoorbeeld een cursus zelfvertrouwen/onzekerheid/assertiviteit/RET en/of een consult bij een psycholoog. Om je goed te oriënteren, om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen doe je er verstandig aan meerdere informatiebronnen te raadplegen, bronnen zoals internet maar zeer zeker ook je huisarts. Zet daarna alle voordelen en nadelen op een rij, en hak ‘gevoelsmatig’ die knoop door. Die knoop waarbij jij je laat leiden door datgene waarbij jij je prettig voelt.
Floortje, nog even en ook jij zult van zelfvertrouwen bezield raken, je in assertieve woorden kunnen uitdrukken! Daarom wens ik je nu alvast veel assertiviteitsplezier toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg