De vraag
Ik wil mijn vriend vaker zien dan hij mij
Ik heb sinds drie maanden een relatie met een stoere, leuke, lieve jongen. In de eerste twee maanden waren we beiden druk met een studie. Maar we hebben als een verliefd stel iedere dag gebeld, ge-appt en ge-sms’t, en waar we konden hebben we afgesproken.
Nu we weer aan het werk zijn is alles veranderd. Hij sms-t niet zo vaak meer en de toon is ook anders. We bellen niet meer iedere dag en hij heeft aangegeven het rustig aan te willen doen. Het was allemaal te snel gegaan en ik moest geduld hebben. Maar nu wil ik mijn vriend vaker zien dan hij mij.
Nu zien we elkaar zo eens per week, en dan voelt het helemaal goed, dat zegt hij ook. Dan voel ik dat hij zich lekker voelt en dat het vertrouwd voelt. Al is hij dan ook niet open over zijn gevoel, maar dat is niet erg. Maar als we niet samen zijn en ik bijvoorbeeld een dag, soms twee dagen, niks van hem hoor, zit ik op mijn telefoon te kijken en bekruipt me het gevoel dat hij niet meer verliefd is. Dan wil ik hem bellen, maar ik probeer ook niet teveel op zijn lip te zitten … maar het lukt me niet. Ik wil mijn vriend vaker zien dan hij mij. Ik wil leuke dingen doen, ben verliefd en wil dat van de daken schreeuwen.
Als ik mijn vriend daarmee confronteer slaat hij dicht en is hij zich van geen kwaad bewust. Maar mij geruststellen doet hij ook niet. Ik voel dat er iets is, maar krijg het er niet uit. Ik weet dat hij militair is en dat hij niet een heel open persoon is, maar met die omslag van het een op het andere moment kan ik moeilijk omgaan. En ik heb het gevoel een grens te moeten trekken. Van een verliefd stel verwacht ik een beetje dat je bij elkaar wilt zijn, het leuk vindt om elkaar te horen en elkaar wilt steunen als de een het even moeilijk heeft. Maar dat gevoel heb ik wel maar hij niet, of hij toont het niet.
Kunt u mij raad geven?

Het advies
Je ervaart de overgang van hevige verliefdheid naar een verliefdheid die in rustiger vaarwater is gekomen begrijpelijkerwijs als moeilijk. Het is een omslag die heftige gevoelens met zich meebrengt. Ik snap dat je je nu afvraagt ‘Wat moet/kan ik daar nu mee’. Dat je worstelt met de kwestie ‘Ik wil mijn vriend vaker zien dan hij mij’.
Over verliefdheid en relaties
Wat algemene punten die ik in dit verband belangrijk vind om aan te stippen.
• Gevoelens van verliefdheid kunnen in hevigheid afnemen, zeker als de dynamiek van alledag weer zijn intrede doet;
• Verwachtingen hoeven niet synchroon te lopen: wat voor de een meer dan voldoende is, kan de ander als ‘te weinig’ ervaren;
• Persoonlijkheden kunnen van elkaar afwijken: de een praat gemakkelijk over zijn/haar gevoelens, de ander kan daarmee heel veel moeite hebben;
• Vertrouwen in elkaar is een essentieel uitgangspunt: vertrouwen in een gezamenlijke toekomst, in de oprechte gevoelens voor elkaar, in eerlijk uitgesproken woorden;
• Tegemoet komen aan elkaars wensen, elkaar respecteren betekent ook dat je weet wat de ander voelt, wenst en bezighoudt.
In gesprek blijven
Blijf daarnaast in gesprek met elkaar. Vertel jouw vriend op een assertieve en respectvolle wijze wat jij voelt, wat jij vindt en hoe jíj het graag ziet. Vraag hem wat hij van een relatie verwacht, hoe hij invulling wil geven aan jullie relatie. En kijk waar jullie elkaar ‘kunnen treffen’, of jullie beiden in staat zijn elkaar in de toekomst gelukkig te maken. Uiteraard hoop ik van harte dat dát gaat lukken!
Lees ook de 7 crises van de liefde