De vraag
Waarom wil mijn vriend geen seks meer?
Beste mevrouw van der Spek,
Mijn vriend en ik zijn nu 5,5 jaar samen. Nu is het zo dat we de afgelopen twee jaar nauwelijks tot geen gemeenschap hebben. Vorig jaar hebben we zelfs maar twee keer gemeenschap gehad.
Mijn vriend blijft volhouden dat het niet aan mij ligt maar aan hem. Hij heeft gewoon geen zin. Ik vind dit erg moeilijk omdat ik de intimiteit mis. Praten lijkt bijna niet meer te helpen want dit doen we bijna dagelijks maar er verandert niks. Heb je misschien een idee waar het probleem ligt?
Alvast vriendelijk bedankt,
R.

Het advies
Beste R.,
Als praten niet meer helpt, helpt misschien het creëren van de stemming. Kaarsjes, lingerie, gezellig borrelen enz. Ook timing kan heel belangrijk zijn. Als je partner heel erg zwaar werk heeft en moe is, dan heeft dat een effect op het libido. Dan is zondagochtend bijvoorbeeld een mooi moment om het weer eens te proberen. Dus meer ‘doen’ dan ‘praten over’.
Een andere valkuil kan ‘samenwonen’ zijn. Misschien moeten jullie weer eens gaan daten. Spreek eens na je werk af in een kroeg. Of ga lekker met zijn tweeën een weekendje weg. Ga samen naar de sauna. Misschien door de extra aandacht voor elkaar komt jullie verliefdheid weer terug en springen de vonken er weer vanaf.
Maak wat meer contact met hem, praat minder over de seks en geef hem veel complimenten. Laat hem weten als hij iets goed doet. Wie weet dat het dan allemaal weer terugkomt. Probeer een afwijzing niet persoonlijk te nemen. Hoe lastig dat ook is. Soms is de seksuele relatie ondergeschikt aan de psychosociale relatie die je met hem hebt. Als hij aangeeft dat het echt niet aan jou ligt, heeft hij waarschijnlijk (tijdelijk) echt veel minder behoefte.
Succes!
Groetjes,
Sylvia van der Spek
Meer informatie kun je vinden op www.relatieraadsel.nl