De vraag
Mijn man is veel te streng voor de kinderen
Beste Liselotte,
Ik ben getrouwd en heb twee zoontjes van 3 en 1. Mijn man heeft helaas andere ideeën over de opvoeding dan ik. Hij is erg streng tegenover de kinderen. Ze kunnen niets doen of hij verheft zijn stem en wordt boos. Het is voor de kinderen een straf om bij hun vader op schoot te zitten of door hem gevoerd te worden. Zo dreigt hij daarmee ook.
Hij houdt geen rekening met hun ontwikkelingsniveau en geeft ze niet de ruimte om onbezorgd te spelen. Ik heb geprobeerd erover met hem te praten. Maar mij en de rest van de familie vindt hij maar slappelingen. Ik ben ten einde raad. Ik maak me veel zorgen over de situatie. Ik ben bang dat de kinderen een trauma oplopen door zijn gedrag. Graag hoor ik hoe u hierover denkt en wat ik kan doen.
Met vriendelijke groet,
Bernadette

Het advies
Beste Bernadette,
Ik kan me voorstellen dat je dit zorgen baart, dit is niet goed! Het lijkt me het beste als je via je huisarts een afspraak maakt met een deskundige (bijvoorbeeld een pedagoog of kinderpsycholoog) en je daar samen met je man een paar keer naar toe gaat zodat jullie afspraken kunnen maken over de opvoeding.  Mocht je niet naar de huisarts willen, dan kun je ook een coach inschakelen (www.coachingenrelatietherapie.nl), voor mannen heeft dat soms een wat lagere drempel.
Opvoeding is belangrijk, net als het consequent zijn en grenzen aangeven als de kinderen wat ouder zijn, maar het ontwikkelen van zelfvertrouwen en vertrouwen in je ouders en elkaar is nog veel belangrijker en dat krijg je door veel warmte en liefde mee te geven. De angst die je hebt voor de emotionele ontwikkeling van je zoontjes is terecht. Het is jouw taak als moeder om dat met je man te bespreken. Ook als hij dat niet wil. Mijn advies: stuur je zoontjes een weekendje uit logeren en ga dit eens heel goed uitpraten met elkaar. Succes!
groet, Liselotte Visser
Liselotte Visser is relatietherapeut en psycholoog.
Neem een kijkje op haar sites: