De vraag
Zijn erotische zoektocht bedreigt ons huwelijk
Mijn man en ik (36 en 40) zijn al twintig jaar samen. Onlangs ontdekte ik dat hij een erotisch app-contact heeft. Ik wist al dat hij naar porno kijkt, maar nu fantaseert hij over een trio en een parenclub. Dat deel ik niet. Ik vind zijn zoektocht naar erotische spanning krampachtig; dit past niet bij de stabiele, liefdevolle relatie die ik graag zie als basis voor ons gezin. Mijn man wil mij niet kwijt. We hebben veel opgebouwd, er zijn drie jonge kinderen en ik ben financieel niet onafhankelijk. Hoe kunnen we verder?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik krijg de indruk dat uw huwelijk in alle andere aspecten goed is en dat u niet wilt scheiden. Spreek met elkaar af dat dit uw gezamenlijke uitgangspunt is. Praat vervolgens eerlijk en open over wat uw beider wensen en grenzen zijn. Ik zie het als een pluspunt dat uw man zijn wensen heeft durven delen. Kunt u hem, stapje voor stapje, wat ruimte geven om te experimenteren? Wilt u horen wat hij meemaakt?
Spreek af dat u ‘stop’ mag zeggen als uw grens is bereikt. In hoeverre wilt u een beetje met hem meegaan? In veel parenclubs, bijvoorbeeld, is het mogelijk om gekleed aan de bar te zitten en een beetje te kijken hoe het eraan toegaat. Doe niets wat u tegenstaat, maar verdiep u wel in de motieven van uw man, want dat zal het makkelijker maken voor u. Als u porno en parenclubs vies en slecht vindt, zult u uw nieuwsgierige man misschien ook slecht vinden; dat zou jammer zijn. De realiteit is dat parenclubs worden bezocht door tamelijk gewone, gezellige mensen, die houden van wat extra erotische spanning.
Mensen die al jong in een vaste relatie zijn gestapt, krijgen soms op latere leeftijd de wens om te experimenteren met activiteiten zonder de eigen partner. Bovendien zijn de meeste stellen na twintig jaar wel toe aan wat nieuw erotisch elan. Voor uw man speelt dit blijkbaar. Hoe tevreden bent u zelf over uw seksuele relatie? Of misschien verlangt u naar vrijheid op een ander gebied, of droomt u van een bepaalde hobby, of van een reis. Aarzel niet om hem daar ruimte voor te vragen. Het doet een relatie goed als de partners elkaar de ruimte geven om iets voor zichzelf te doen.
Als u samen met seks aan de slag wilt, is dit een goed boek: Verschil in verlangen van Eva Broomans, met informatie en oefeningen. Maar er zijn veel meer van dergelijke boeken – ook in de bibliotheek. //