Onze hersenen zijn eigenlijk niet gemaakt voor online dating. Wie door profielen op een datingsite bladert, beoordeelt binnen een minuut zo’n twintig mannen of vrouwen. ‘En dat beslissingsproces kan je brein eigenlijk niet bijhouden,’ zegt Erik van der Burg, die als statisticus is verbonden aan de Vrije Universiteit.

TEST
Doe de test »

Heb je bindingsangst?

Van der Burg onderzocht samen met de Australische hersenwetenschapper Jessica Taubert de populariteit van verschillende foto’s van mannen en vrouwen op een datingsite in Australië. Al snel bleek dat niet alleen hun uiterlijk een rol speelde bij de likes die ze kregen, ook maakte het uit welke profielfoto er vóór hen in beeld was gekomen. ‘Als deelnemers net een knappe man of vrouw hadden gezien, beoordeelden ze de persoon op de foto daarna als aantrekkelijker,’ zegt Van der Burg. Maar het effect trad ook omgekeerd op. ‘Als ze net een onaantrekkelijk type hadden bekeken, wezen ze de persoon die daarna op het scherm kwam vaker af.’
Hoe komt dat? Volgens hersenonderzoeker Taubert werkt het visuele deel van ons brein te traag om binnen een paar seconden twee foto’s te verwerken. Als je meteen na het bekijken van een profielfoto naar een nieuwe klikt, vermengen de twee beelden zich

als het ware in je brein, schrijft ze in haar studie. Een foto van een knappe man of vrouw verliest dus een beetje glans als je net daarvoor een onaangenaam type hebt gezien. Door invloed van de eerste foto kan de persoon op de tweede foto tot wel 15 procent onaantrekkelijker of juist knapper lijken.
‘Als je snel bladert, kan het voorkomen dat je iemand benadert die je eigenlijk niet aantrekkelijk vindt,’ zegt Van der Burg. Volgens hem is er maar één remedie tegen dit swipe-effect: geduld. ‘Wacht na elke foto vijf of misschien zelfs tien seconden totdat je naar de volgende gaat.’

Goudmijn

Van der Burg is een van de vele wetenschappers die de laatste jaren onderzoek deden naar online dating. Datingsites zijn een goudmijn voor psychologen, omdat de interactie van deelnemers rechtstreeks inzicht biedt in de manier waarop we onze partners selecteren. Miljoenen profielen op grote sites worden dan ook steeds vaker – in geanonimiseerde vorm – bestudeerd. Onderzoekers buigen zich over vragen als: hoe stel je het perfecte profiel samen? Welke foto’s werken het beste? Hoe schrijf je een goed profiel? Hoe lang moet een eerste bericht zijn? Zes inzichten waarmee je de perfecte datingstrategie kunt ontwikkelen.

cijfer-een-e1473760058390-220x234Omring je met vrienden

Zoek naar een snapshot van een feest of vakantie waarop je in het midden van een groep staat. Liefst eentje waarop je amicaal een arm om iemands schouder hebt geslagen. Het is slim om zo’n foto bij het profiel te plaatsen. Dat beweert de Britse onderzoeker Khalid Kahn van de Queen Mary Universiteit in Londen. Hij analyseerde vorig jaar 835 studies naar online dating. Daarbij zaten veel experimenten waarin proefpersonen foto’s van mannen en vrouwen beoordeelden op aantrekkelijkheid. Uit deze studies blijkt dat je vooral indruk maakt als je het middelpunt bent van een vriendschappelijke groep. Ook het aanraken van iemand op de foto zou je aantrekkingskracht verhogen.
Dat het tonen van een groepsfoto naast de gewone profielfoto je populariteit verhoogt, beaamt psycholoog Marcelino Lopez. Hij schreef een boek over online dating – Liefde in tijden van Facebook – en richtte zelf een datingsite op. ‘Zo’n foto geeft de indruk dat je sociaal bent. Anderen vinden hem of haar oké, dus dan zal deze persoon wel oké zijn, zo redeneren de meeste mensen onbewust.’
Iemand aanraken op de foto vindt hij wat ver gezocht. ‘Hoewel je daarmee laat zien dat je sociaal dominant bent, dat je niet bang bent om de ander vriendschappelijk aan te raken. Het zou kunnen werken.’

cijfer-twee-e1473760253739Trek iets roods aan

Het is al langer bekend dat een rode jurk of trui mensen aantrekkelijker maakt op foto’s. Maar de kleur heeft nog een bijzondere uitwerking: degene die naar je kijkt, wordt wat brutaler en doet vaker een romantische toenaderingspoging.
Dat ontdekte de Britse psycholoog Andrew Elliott. Hij liet aan de Universiteit van Rochester honderden studenten foto’s beoordelen van mannen en vrouwen. De gefotografeerde personen droegen kleding in verschillende kleuren. Mannelijke studenten moesten aangeven wat ze de vrouwen zouden vragen bij een eventuele ontmoeting. Wie iets blauws droeg, kreeg meestal een algemene vraag, zoals ‘wat studeer je?’ Bij dames in het rood werd vaker gekozen voor een romantische insteek, zoals ‘wat doe je op een date?’
Elliott concludeert dat wie een rode jurk draagt, meer kans heeft om mee uit gevraagd te worden.
Grappig, vindt Lopez die ‘rodejurktheorie’. Maar hij voegt eraan toe dat het hierbij om kleine effecten gaat, die niet doorslaggevend zijn. ‘Je kunt beter een foto van jezelf plaatsen waarop je lacht, dan een foto waarop je rood draagt maar nors kijkt.’

cijfer-drie-e1473760123237-220x226Vertel wie je bent

De ideale profieltekst gaat vooral over jezelf en niet over de vraag waaraan je date behoort te voldoen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse psycholoog Richard Wiseman aan de Universiteit van Hertfordshire.
Wiseman liet tachtig mannen en vrouwen korte contactadvertenties schrijven. Daarna mocht een groep vrijwilligers vertellen welke tekst ze het meeste aansprak. Het bleek dat niet de inhoud het belangrijkste was, maar vooral de verhouding tussen persoonlijke informatie en verwachtingen over de ander. Teksten die in de buurt kwamen van de 70/30-verhouding (70 procent persoonlijk, 30 procent verwachtingen) kregen de meeste reacties, ongeacht of iemand zich al dan niet op originele wijze presenteerde.
De meest succesvolle advertentie luidde als volgt: ‘Aantrekkelijke vrouw met goede baan, gevoel voor humor en een voorliefde voor sport, gezelligheid, muziek en reizen, zoekt gelijkgestemde en oprechte man om qualitytime mee door te brengen.’

cijfer-vier-e1473760287310-220x227Gebruik je naam

Toegegeven, het is een beetje manipulatief. Maar val je bij het bladeren door profielen als een blok voor ‘Jan36’, dan kan het helpen om je eigen naam te veranderen in ‘Janne33’. Mensen voelen zich eerder aangetrokken tot een naam waarin ze zichzelf herkennen.
Kahn verwijst in zijn overzichtsstudie naar een experiment aan de Universiteit van Houston, waarbij 111 studenten een fictief verhaal lazen. De helft van de lezers las over een hoofdpersoon met de naam Kerry Stalin. De andere helft kreeg hetzelfde verhaal, maar daarin leek de naam van de hoofdpersoon op hun eigen naam. Een deelnemer die Robert Greer heette, las bijvoorbeeld over Bob Greggar. Studenten uit deze laatste groep vonden het verhaal over het algemeen interessanter en voelden zich meer tot de hoofdpersoon aangetrokken.
Kahn vermoedt dat het effect ook zal opgaan bij online dating. ‘Kijk naar de namen van mensen die je aantrekkelijk vindt en kies een vergelijkbare naam. Als je vervolgens een bericht stuurt naar je doelwit, zal dat mogelijk meer indruk maken.’
Lopez zet zijn vraagtekens bij het vermoeden van Kahn en twijfelt of een vergelijkbare naam daadwerkelijk op dezelfde manier aantrekkingskracht opwekt als in de Amerikaanse studie. ‘Maar een naam die lijkt op die van degene die je benadert, kan natuurlijk wel een leuke ijsbreker zijn,’ zo stelt hij. ‘Vooral als het om een originele profielnaam gaat, zoals de naam van een Franse film. Dan kun je meteen een berichtje sturen in de trant van: hé, ik zie dat je dezelfde hobby hebt als ik: illustere Franse films.’

cijfer-vijf-e1473760172603-220x227Begin bondig

Met een lang epistel als openingszet scoor je geen extra punten bij online dating. Dat blijkt uit een analyse van miljoenen mails op OkCupid, een datingsite waarvan alle gegevens geanonimiseerd mogen worden gebruikt door wetenschappers. De meest succesvolle berichten blijken verrassend kort.
Vrouwen die mannen een eerste mail sturen van maximaal 50 tekens – ongeveer één zin – zijn het meest populair. Ze krijgen antwoord in 30 procent van de gevallen. Bespaar je de moeite om een bericht te schrijven van bijvoorbeeld 500 tekens, ofwel tien zinnen, want de kans op antwoord daalt met procenten. Hoe langer het bericht, hoe kleiner de kans op een antwoord.
Mannen kunnen wel iets uitvoeriger zijn. Berichten van 100 tekens leverde hun de meeste reacties op van vrouwen: 17 procent van de gevallen kreeg antwoord.
De inhoud van de berichten werd niet geanalyseerd. ‘Maar een lang eerste bericht op een datingsite is blijkbaar net zoiets als iemand bij een eerste ontmoeting je levensverhaal vertellen,’ schrijft onderzoeker Christian Rudder van OKCupid. Psycholoog Lopez deelt deze mening. ‘Dat schrikt mensen over het algemeen af,’ weet hij uit eigen ervaring. ‘In de korte tijd dat ik op een site zat, liet ik lange verhalen links liggen. Die gaven me het idee dat ik een uitgebreide mail moest terugsturen. Ik reageer later nog wel, dacht ik dan. Maar van uitstel komt afstel.’

cijfer-zes-e1473760195422Speel niet hard to get

Wie expres wacht met reageren op een bericht – om niet te eager te lijken – boort zichzelf mogelijk een leuk contact door de neus. Traag antwoorden heeft namelijk een negatief effect op het verloop van een mailwisseling.
Dat ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Berkely, toen ze de geanonimiseerde berichten van 10.000 leden van een Amerikaanse datingsite analyseerden. De meest lange mailwisselingen ontstonden als de ontvangers van het eerste bericht in elk geval binnen een dag een antwoord stuurden met daarin een open vraag. Zoals: wat vond je leuk aan mijn profiel? Gemiddeld antwoordden mannen binnen 16 uur op een eerste bericht, vrouwen binnen 19 uur. Ook een antwoord binnen één of twee uur schrikte deelnemers niet af. Pas als de ontvanger van het bericht langer dan een dag wachtte, nam de kans op een mailwisseling af.
‘Een gesprek zonder lange tussenpozen leidt eerder tot echt contact,’ weet Lopez. ‘Ik raad aan om snel te gaan chatten, dan kom je meer over elkaar te weten. Of nog beter: gewoon op date gaan.’ //

Bron o.a.: Extracting multistage screening rules from online dating activity data, PNAS, 2016. Analyse van 1,1 miljoen interacties op een Amerikaanse datingsite in New York City