De vraag
Kiest hij voor zijn vriendin of voor mij?
Beste Ursela,
Hoe kan ik mijn leven weer op de rails krijgen? Mijn relatie loopt op zijn einde. Mijn vriend komt uit Iran en is daar nu weer naartoe, wat ik eigenlijk helemaal niet goed vindt want het kost een hoop geld en dat hebben we eigenlijk niet. Hij heeft twee leningen die ook op mijn naam staan omdat hij ze ander niet af kon sluiten. Vorig jaar hebben we een huis gekocht. In maart dit jaar is mijn moeder overleden, nu wil ik heel graag terug naar mijn familie. We wonen nu in Noord Holland, maar ik wil graag terug naar mijn familie. Dat is onze eerste punt.
We hebben zoveel ruzie gehad, waarbij hij zijn handen ook niet thuis kon houden, voor mij reden nummer twee. We zijn zes jaar samen en al die tijd blijft het patroon zich herhalen. Er is geen verandering. De liefde voor hem is hierdoor steeds minder geworden.
Nu komt het: een oude liefde van 23 jaar terug is weer in mijn leven gekomen, onze gevoelens voor elkaar zijn nog niet over. Hij is gescheiden, ik trouwens ook, maar hij heeft sinds kort een nieuwe vriendin. Op een dag heb ik hem gebeld en toch weer contact gezocht omdat ik wist dat hij nog veel voor mij voelt. We hebben een boswandeling gemaakt van vier uur en onze gespreksstof was nog niet op. Nog steeds niet trouwens. Twee keer ben ik bij hem thuis geweest en het is een fantastische nacht geworden, die ik niet snel meer zal vergeten.
Nu weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen. Inmiddels ben ik aan het solliciteren en woonruimte aan het zoeken in mijn geboortestad, maar dat gaat niet zo snel. De laatste paar dagen had ik een euforisch gevoel, dat wordt al weer minder omdat ik bang ben dat hij voor zijn vriendin kiest. Hij kan denk ik zelf geen keuze maken. Hoe kan het dat iemand die ontzettend veel voor je voelt, geen beslissing neemt?
Groeten van Ing

Het advies
Beste Ing,
Hoe kan het dat iemand die ontzettend veel voor je voelt, geen beslissing neemt? Een vraag die jou logischerwijs bezighoudt. Maar dát niet alleen, ook jouw huidige vriend en jouw wens te verhuizen houden jou bezig. Een verhuizing die gepaard zal gaan met een nieuwe baan én met een nieuwe woonruimte.
Kortom, er speelt nogal iets in jouw leven, meerdere ontwikkelingen lopen nu door elkaar heen. Daarom vraag ik mij het volgende af. Ben je je ervan bewust dat je op het ene front al een stap hebt gezet, terwijl je op het andere front nog geen (definitieve) actie hebt ondernomen? Of meer specifiek, hebben jij en je huidige Iranese vriend gevoelsmatig en concreet al een punt achter jullie relatie gezet? En wat betekent dat in praktisch opzicht voor jullie beiden?
Omdat zich nogal wat verschuivingen in jouw leven voordoen/hebben voorgedaan, verschuivingen die misschien wel verwerkingstijd van je vragen, die je eventueel nog een plaats zal willen/moeten geven, kun je overwegen je gevoelsleven en je ‘day-to-day’-leven op een zelfstandige en onafhankelijke wijze in voor jouw prettige banen te gaan leiden. Zelfstandig en onafhankelijk van een nieuwe relatie, van de keuzebeslissing die jouw oude geliefde zal nemen. Want een afhankelijke opstelling van wat een geliefde zal beslissen, dát kan ofwel vreugde maar ook verdriet opleveren. Immers, beslissen, de knoop doorhakken betekent veelal onzekerheid, angst voor veranderingen/vernieuwingen, angst een foute beslissing te nemen ……
Ing, blijf trouw aan je eigen gevoel, blijf solliciteren en naar een nieuwe woonruimte zoeken, als dát is wat je graag wenst. En denk ondertussen ook nog eens na of én hoe je je sociale leven in Amerongen vorm zal kunnen/willen gaan geven. Een sociaal leven ‘op jezelf’ en/of samen met je oude/met een nieuwe geliefde. Een sociaal leven waarbij ik je zeer veel geluk toewens!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg