De vraag
Geen seks meer sinds mijn bevallingen
Mijn man wil geen seks meer sinds mijn zwangerschap en bevallingen. Ik vond ze vlekkeloos gaan, hij noemt ze traumatisch. Ik probeer het gesprek aan te gaan en telkens geeft hij aan dat het niet aan mij ligt. Sinds hij vorig jaar actief op zoek ging naar contact met andere vrouwen, vind ik het nog veel moeilijker om met deze situatie om te gaan.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je bent niet alleen, helaas. Heel veel stellen zien hun seksleven in negatieve zin veranderen wanneer er kinderen komen. Alles verandert: in de relatie, de tijd die je hebt, de zorg en de verantwoordelijkheden.
De vraag bij jullie is echter niet aan wat of wie het ligt. De vraag moet zijn wat jullie met de nieuwe situatie gaan doen.
Vraag jezelf af: is een seksloze verhouding voor mij acceptabel? Vind ik het oké dat hij contact met anderen zoekt? Wil ik weer een seksleven samen? Wil ik dat hij zijn probleem serieus neemt (hij zegt immers dat het niet aan jou ligt) en verantwoordelijkheid gaat nemen richting een oplossing?
Ik vrees dat je man dat laatste liever uit de weg gaat. Dat betekent dat jij het op de agenda moet krijgen en houden. Lastig hoor, je moet stevig in je schoenen staan om dit te durven.
In de kern gaat het erom of je serieus durft te nemen wat jij wel en niet wilt in de relatie. Je vraagt echt niets geks. En dit zijn helaas ontwikkelingen die, als je niet tijdig ingrijpt, eerder verslechteren dan verbeteren.