De vraag
Hoe kan ik mijn vriend redden?
Beste Sylvia,
Ik heb nu bijna vijf maanden een relatie. Het is mijn tweede serieuze relatie. Mijn eerste lange relatie duurde vijf jaar en is stuk gegaan. Een van de (vele) dingen aan die relatie die ik vreselijk vond is dat mijn ex een eeuwige student is die nog steeds geen bachelor heeft afgerond.
Ik heb zelf ook ervaring met de luiheid en motivatieproblemen die dat veroorzaken, maar ik heb het overwonnen en ik ga dit jaar afstuderen. Mijn huidige vriend is nu echter vijf jaar bezig met zijn bachelor filosofie. Zelfs als hij geen verdere vertraging oploopt, is hij nog wel even bezig, maar hij geeft aan in een terugkerende dip te zitten en niets uit te kunnen voeren.
Ik voel me machteloos. Ik wil hem helpen, maar hij luistert niet en ik lijk alleen maar de verkeerde dingen te zeggen en te doen (ik werk wel hard aan mijn studie, maar hij ziet het niet als een goed voorbeeld). Ik wil niet zijn mentor zijn, maar zijn vriendin die van hem houdt, maar ik wil ook niet toekijken hoe hij zijn leven verbruit. Ik ga hem niet hierom verlaten. Hoe kan ik hem helpen als zijn vriendin?
Groeten van een studente

Het advies
Hallo studente,
Hij zit in een dip en jij probeert hem er uit te halen. Je valt dan al snel in de valkuil van slachtoffer en redder. De redder, jij zelf, probeert te voorkomen dat hij zijn leven verpest. De slachtoffer laat zich in eerste instantie nog wel helpen, maar zodra hij zijn eigen verantwoordelijkheid op zich moet gaan nemen, geeft hij niet thuis. Vanuit de positie van redder is dat weer niet acceptabel en begin je te zeuren.
Op het moment dat je begint te klagen en zeuren noemen we dat in de reddersdriehoek je de positie van aanklager hebt ingenomen en dat pikt het slachtoffer niet. Hij begint zich te verzetten en zal helemaal niet meer doen wat de aanklager wil, want dan heeft zij gewonnen en dat gunt hij haar niet. Kortom, een vicieuze cirkel waar je in terecht bent gekomen.
De enige manier om hieruit te komen is hem weer zijn eigen leven terug te geven. Hij is zelf architect van zijn eigen leven. Als hij niet zo ambitieus is, moet hij dat helemaal zelf weten. Als hij straks genoegen neemt met minder salaris mag hij dat ook zelf weten. Het enige probleem is natuurlijk jouw eigen toekomstplaatje wat je hebt van jullie beiden. Daar voldoet hij natuurlijk niet aan.
Je toekomstbeeld bijstellen dus, als je hem niet wilt verlaten en misschien verrast hij je en pakt hij uiteindelijk toch zijn verantwoordelijkheid. Of weggaan als je voor je zelf een beter toekomstbeeld verlangt! Meer kun je niet doen. Hij moet echt zijn eigen leven leiden. Hij is er oud genoeg voor! Hoe kun je hem dus helpen als vriendin: Niets doen dus, hang lekker achterover of ga zitten op je handen als ze jeuken. Laat hem zelf zijn eigen boontje doppen. Gun hem zijn eigen leerproces!
Groetjes
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl