De vraag
Ik vind mijn man niet meer zo aantrekkelijk
Mijn man en ik hebben nu bijna tien jaar een relatie. Ik voel echter dat onze relatie mij (of ons) een beetje ontglipt – ik vind mijn man niet meer aantrekkelijk.
Ik wil meer delen met mijn man. Over alles eigenlijk. Meer communicatie. Niet elkaar en alles wat we doen als vanzelfsprekend zien. Sommige dingen horen wel als vanzelfsprekend bij hoe het gaat – en ik en hij zijn ook niet van die ‘praters’. Dat bevalt me aan de ene kant prima, maar het lijkt nu door te slaan naar helemaal niet praten of geen aandacht meer hebben voor elkaar.
De drukte en de gebrekkige communicatie hebben hun weerslag op hoe ik over hem denk. Ik vind mijn man dus niet meer aantrekkelijk, of althans, ik vind hem minder leuk dan vroeger. Dat beïnvloedt ook hoe we tegen elkaar doen: kribbiger, meer kortaf, wat gestrest.
Hoe pak ik dit aan?

Het advies
Expert
Susanne Donders
Gezin en relatie
De liefde is er kennelijk nog wel voor elkaar. Dat blijkt uit de wens meer met hem te willen delen, en om de ‘liefdesrelatie’ die jullie eerst hadden weer terug te vinden.
Functioneel communiceren in drukke tijden
In de levensfase waarin jullie zitten heb je het heel druk op veel verschillende gebieden. Thuis kun je dan met je partner vervallen in pure functionele communicatie en omgang – ‘Wie haalt welk kind, wie heeft tijd voor wat’ etc. Elkaar snel en praktisch informeren en dingen checken is aan de orde van de dag. Deze ontwikkeling sluipt erin zonder dat je dat zo bedoelt of in de gaten hebt.
Gezinsmanagers in plaats van geliefden
Er is daarnaast nog zoveel meer waar je aandacht aan moet schenken. De persoonlijke relatie raakt ondergesneeuwd door de meer zakelijke relatie als managers van ‘Het gezin’. Het gebeurt haast ieder stel en het betekent dus niet dat je een slechte relatie hebt. Je doet er alleen niets mee en dan slaat de slijtage toe. Logisch dat je je dan voornamelijk nog ergert. En heel begrijpelijk dat je dan je partner niet meer zo aantrekkelijk vindt als eerst.
Er zijn altijd allerlei verschillen van mening en conflicterende behoeften die een relatie minder soepel maken. Als er dan niet zoveel positiefs tegenover staat gaan die negatieve dingen overheersen.
Investeren in je relatie is essentieel – ook in drukke tijden
Wat je misschien ‘prima bevalt’, zoals je beschrijft, en wellicht je man ook, is dat je relatie nu niet zoveel van je vraagt en je voornamelijk de drukte met elkaar opvangt. Eigenlijk meer als collega’s. Want het dagelijks leven kost al genoeg energie. Toch moet je ook investeren in je relatie om de basis van jullie samenzijn goed te houden. De ‘kachel’ rookt niet vanzelf, om het maar zo te zeggen.
‘Samentijd’ inplannen
Probeer heel expliciet, en in onderling overleg ‘samentijd’ te reserveren. Dat kan een vaste avond zijn of af en toe een weekend, afhankelijk van wat het beste past bij jullie. Het zal nog best onwennig zijn om zomaar tijd met elkaar te hebben. Misschien zie je er haast tegenop, ben je bang dat het niet leuk is, dat je niets tegen elkaar te zeggen hebt. Dat komt vanzelf en ook die ongemakkelijkheid kun je met elkaar delen.
Je gaat pas weer natuurlijker met elkaar in gesprek als je beter op de hoogte bent van elkaars leven; ontwikkelingen op het werk en dingen die je hebt meegemaakt met de kinderen of met vrienden. Praat met je partner over je gevoelens en probeer samen uit de sleur te stappen die je zorgen baart. Succes!
Ook redacteur Saskia en haar vriend merkten dat het ouderschap veel druk en vermoeidheid met zich meebrengt. En dat een openstaand traphekje dan zomaar kan leiden tot heftige ruzies. Ze deden een ‘Houd me vast’-relatieweekend – je leest het in Relatie-APK voor jonge ouders.