De vraag
Mijn vriend doet afstandelijk
Ik heb een relatie van iets meer dan een jaar. Eerst zei hij altijd dat hij van me hield en dat hij mij nooit meer kwijt wilde. Nu doet mijn vriend afstandelijk, wil hij rust, en minder vaak afspreken.
Ik word hier erg onzeker van en ga juist steeds aan hem vragen of ik iets verkeerd heb gedaan. Of hij me nog wel leuk vindt. Eerst gaf hij hier nog wel antwoord op, maar inmiddels wuift hij het weg. Hij zegt bijna niks meer tegen me. Ik stuur hem e-mails met wat ik voor hem voel en dat mijn gedrag me spijt, maar ik krijg bijna geen reactie.
Ik ben heel bang dat ik onze relatie door mijn gedrag helemaal verpest heb. Maar hoewel mijn vriend afstandelijk doet, gaat hij toch niet bij me weg. Kan het weer zo worden als eerst, dat hij weer gek op me is en mij alles toevertrouwt? Wat kan ik doen om te zorgen dat het weer zo fijn wordt tussen ons als eerst? En hoe kan ik de onrust in mij verminderen zodat het me lukt om hem rust te geven?

Het advies
Je wilt graag in je relatie investeren door samen als vanouds leuke dingen te gaan doen. Maar je vriend doet afstandelijk, geeft aan dat hij rust wil, en zoekt nu meer afleiding bij zijn vrienden. Een situatie die jou begrijpelijkerwijs onzeker maakt. En je wil van mij weten hoe het weer zo vertrouwd kan worden als vroeger.
Als je vriend afstandelijk doet: focus op je eigen leven en op innerlijke balans
Wat er in jouw vriend omgaat kan ik niet duiden. Wil hij rust omdat hij privé-problemen heeft en/of wil hij rust omdat hij over jullie relatie twijfelt? Omdat uit zijn handelwijze blijkt dat hij afstand wil nemen, kun je overwegen om je ‘los’ van hem te maken. Om je eigen leven te gaan leiden, onafhankelijk van hem. Jouw innerlijke rust is daarbij het uitgangspunt, dáár moet je aan werken. Hoe? Door afleiding te zoeken, door die dingen te doen die goed voor je zijn, waar je plezier aan beleeft en die jou een fijn gevoel geven. Omring je daarnaast met leuke, positief ingestelde mensen die jou willen steunen, met wie je samen op pad kunt gaan. Laat je vriend zijn dingen doen, laat hem de eerste stap zetten, laat hem het initiatief nemen tot een samenzijn.
Of het dan nog zo vertrouwd kan worden als vroeger, dat ligt helaas in de toekomst. Hoe jullie beiden die vriendschap ervaren zal de tijd uitwijzen. Door nu zelf ook afstand te nemen, ga je de ‘dingen’ wellicht ook op een heel andere manier beleven.
Laat je door niets en niemand onzeker maken. Je hebt je goede wil getoond, meer dan dát kun je echt niet doen. Wel kun je ervoor zorgen dat het goed met jóu gaat, met of zonder je vriend. Dát is jouw ‘huiswerk’ voor de komende tijd! Blijf daarom werken aan je innerlijke balans werken, onafhankelijk van de gevoelens van je vriend voor jou. Daarbij wens ik je veel succes en sterkte toe,
Lees ook de 7 Crises van de liefde