De vraag
Help: ik val op egoïsten – en ga daar zelf aan onderdoor
Hallo Sybille,
Of mijn vriend echt fout is, nee, maar we staan na dertien jaar voor een scheiding.
Ik vraag me af WAT IK FOUT DOE. Mijn vorige partner lijkt veel op mijn aanstaande ex-vriend, en ik krijg er een enorm punthoofd van.
Ik zie wel dat ze beiden egoïstisch zijn, en dat ik van nature heel dienstbaar ben. Toch wilde ik niet zo snel opgeven, maar zo is ook niks. Gek genoeg kan ik, als ik bij hem ben, mezelf niet trouw blijven. Het lijkt een betovering.
Wat is jouw advies?
Groet,
Karin

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Karin,
Het komt vaak voor dat we met onze attitudes en ons gedrag de geschiedenis dwingen zich te herhalen. Dan is het goed om je rugzak eens grondig uit te pakken.
Wat heb je meegemaakt dat je je zo dienstbaar opstelt? Heb je geleerd dat je liefde moet verdienen door het de ander naar de zin te maken? Hoe oud is het patroon dat je jezelf niet trouw kunt zijn in aanwezigheid van een (bepaalde) ander? Op welke wijze draag jij concreet bij aan een interactie waarbij jij meer dienstbaar wordt en daarmee onzichtbaarder als persoon en de ander egoïstischer?
Je zou artikelen kunnen lezen over bijvoorbeeld hechtingspatronen en complementair gedrag (via google vast te vinden). Je zou een dagboek kunnen bijhouden. Schrijf op wat je opvalt aan de interacties met anderen. Hoe voel je je, wat wil/voel je, wat denk je, wat doe je? Wat zeg je, doe je, denk je, als je jezelf niet trouw bent, of in de dienstbare rol schiet. Wat had je eigenlijk willen zeggen, willen doen, als je niet dienstbaar was, of als je wel trouw was aan jezelf.
Als dat niet voldoende is en je, ook als het ergste verdriet alweer gesleten is, diepgaander wilt achterhalen wat er gebeurt in je relaties, adviseer ik psychotherapie.
Veel sterkte.
Sybille Labrijn