De vraag
Hoe krijg ik mijn vriend aan het stofzuigen?
Hallo Sylvia,
Ik ben nogal vervelend in de omgang met mijn vriend. Ik werk buitenshuis en ben huisvrouw en mijn vriend werkt ook. Als ik het thuis druk heb en mijn vriend doet niets, dan vind ik dat hij best kan helpen zodat we allebei tijd over hebben. Mijn vriend vindt dan dat ik zeur en het werk ook kan laten liggen.
Heeft hij gelijk? Is het raar dat ik vraag om alles samen te doen? Ik vraag het niet altijd vriendelijk, eerst wel. Moet ik mijn gedrag veranderen?
gr. Brigitte

Het advies
Hallo Brigitte,
Uit jouw vraag blijkt eigenlijk dat je het te druk hebt en dat je het werk wat meer wilt verdelen. Dat accepteert jouw vriend niet, want die is wel tevreden met de verdeling. Sterker nog, hij vindt dat het allemaal best wat minder schoon mag of minder vaak.
Dit is waarschijnlijk voor veel mensen herkenbaar. Het is lastig om niet te gaan zeuren als dingen niet lopen zoals jij het graag zou willen. Zeuren lijkt dan de oplossing. Echter de andere partij heeft alleen maar het gevoel dat hij opgejaagd wordt en dat je achter zijn broek aanzit. Als je zeurt ben je geen prettige gesprekspartner.
Meestal kun je beter niets zeggen en ervoor zorgen dat hij er zelf last van heeft dat bepaalde zaken niet gedaan zijn. Bijvoorbeeld de was. Als zijn kleren allemaal vies zijn, gaat hij uiteindelijk toch wassen. Dan heb je dat klusje al aan hem overgelaten! Of bijvoorbeeld boodschappen doen en koken. Hij krijgt uiteindelijk toch honger. Zorg ervoor dat je niet de klussen doet die hij erg belangrijk vindt dat ze gedaan worden. Je hoeft niet te zeuren want hij gaat ze uiteindelijk wel doen omdat hij er dan zelf last van gaat krijgen. Wees creatief en ‘think out of the box’!
Daarnaast mag je natuurlijk best vragen of iemand iets voor je zou willen doen. Echter mensen doen graag iets uit eigen vrije wil. ‘Heb je zin om mij te helpen met’…. is bijvoorbeeld een prettige zin om iets aan iemand te vragen. Mensen zeggen van nature liever geen ‘nee’. Of ‘Als ik nou eens de boodschappen doe, zou jij dan willen koken’. Onderhandelen werkt altijd goed. Je bent dan gelijkwaardig en hoeft niet te zeuren.
Succes!
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl