De vraag
Is hij te nuchter voor mij?
Dag mevrouw Visser,
Ik (30), ben getrouwd en ik weet niet wat ik moet doen. Ik mis al jaren diepgang in mijn relatie diepgang. Mijn man is erg praktisch en realistisch ingesteld. Zelf ben ik wat filosofischer en hecht veel waarde aan mijn werk en zingeving. Tevens worstel ik al jaren met milde depressies/angsten. En ben nu 7 weken geleden gestopt met Efexor en drie maanden geleden met de pil. We wilden namelijk een kindje.
Ben ik nu depressief of heb ik relatietwijfels? Ik weet het allemaal niet meer. Wat kan ik er aan doen? Het is niet de eerste keer dat ik heftige relatietwijfels heb.
Bedankt alvast.
Danique

Het advies
Beste Danique,
Goed van je dat je geen ondoordachte beslissing neemt nu je je zo voelt. Want het zou toch wel heel erg zijn als je relatie strandt door hormonale perikelen. In hele goede relaties zie je precies hetzelfde patroon: de ene is wat meer nuchter en met beide benen op de grond en de ander is wat filosofischer en diepgaander. Dat is juist een hele goede combinatie, dus ga alsjeblieft niet om die reden uit elkaar!
Je hoeft niet alles met je man te delen, daar heb je vriendinnen voor (en heb je die niet, dan zou dat je eerste prioriteit moeten zijn!). Stoppen met de pil kan heftige emoties oproepen. Heb je dit al met je huisarts besproken? Misschien heeft die een alternatief.
Met vriendelijke groet,
Liselotte Visser
Liselotte Visser is relatietherapeut en psycholoog.
Neem een kijkje op haar sites: