De vraag
Ik keur haar seksuele verleden af
Mijn vriendin (25) en ik (24) hebben al twee jaar een superfijne relatie. Maar nu zijn er spanningen, doordat ik niet kan omgaan met haar seksuele verleden: ik heb moeite met het aantal bedpartners dat ze voor mij had. Op haar 21e had ze voor het eerst seks; in totaal heeft ze voor mij vier bedpartners gehad. Het punt is dat daartussen twee onenightstands zitten – ook iemand die ze diezelfde avond had ontmoet.
Ik begrijp uiteraard dat ook zij zich seksueel gezien heeft moeten ontwikkelen. Maar bij mij zorgt het ervoor dat een stuk trots is verdwenen – ik ben haar als ‘goedkoop’ gaan zien. Ik begrijp dat dit nogal kortzichtig is, maar dat gevoel wordt er niet minder om. Ik praat erover met mijn vriendin; ze begrijpt het wel en probeert zich in me te verplaatsen. Dan zegt ze ook dat het niet zoveel voorstelde. Maar dat maakt het er voor mij eigenlijk alleen maar erger op. We denken er gewoon compleet tegenovergesteld over, waardoor we er niet goed uit kunnen komen. Het komt erop neer dat ik haar eigenlijk aanval op dingen waarin zij totaal geen kwaad ziet.
Ik vraag me nu af hoe ik dit toch kan accepteren. Hebben meer mannen moeite met het aantal bedpartners van hun partner, of ben ik hier te strikt in? Het probleem is niet dat ik me achtergesteld bij haar voel; ik heb zelfs iets meer bedpartners. Verder vertrouw ik haar volledig dus dat is ook het punt niet. Ik wil haar (en mezelf) er niet mee lastig blijven vallen dus ik hoop op een oplossing!

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
In de eerste plaats gefeliciteerd met de leuke relatie en de liefde die je voor haar voelt. Mooi ook dat je haar kunt vertrouwen. Maar je worstelt toch qua moeite met het aantal bedpartners dat ze voor jou had.
Hoofd versus hart
Je verwoordt een interessant probleem, op een goede manier. Interessant, omdat het hoofd en het hart hier zo verschillend redeneren – objectief zou er niets aan de hand moeten zijn maar toch voelt het anders. Interessant ook omdat het zo makkelijk is om de situatie verkeerd te verwoorden. We denken zo snel dat de pijn voorkomt uit het gedrag van de ander, terwijl het onze eigen gedachten of onbewuste opvattingen zijn die voor de schade zorgen.
Het probleem zit bij jou, niet bij het aantal bedpartners van je partner
Je moet jezelf afvragen waarom het voor jouw huidige zelfgevoel kennelijk zo belangrijk is dat je een vriendin hebt die geen ‘domme’ seksuele keuzes maakte in haar vroegere leven. Jouw huidige leven, zo suggereer je in je vraag, zou er beter uit hebben gezien als zij geen onenightstands had gehad. Je ziet haar als goedkoop, terwijl ik denk dat je jezelf als goedkoop ziet – goedkoper in elk geval dan je zou zijn als zij dat gedrag niet had vertoond. Geen makkelijke vraag.
Veel mannen denken overigens volgens de lijnen van het oude madonna-hoer-complex: ze willen dolgraag een vriendin die seksueel is, maar net iets minder seksueel dan zijzelf. Anders valt ze opeens in een andere morele categorie. Je kunt in therapie gaan om dit soort zaken uit te pluizen. Ik zou dat niet doen – ga lekker uit samen, ga vrijen met haar, kijk hoe ze nu voelt en oogt en doet, en tel je zegeningen.