De vraag
Waarom maak ik het steeds na twee maanden uit?
Dag Ursela,
Ik ben 26 jaar en ben sinds een aantal maanden erg bezig met mijn geaardheid. Ik denk dat ik biseksueel ben. Ik heb nu voor het eerst een relatie gehad met een vrouw. Deze relatie duurde twee maanden, maar heb ik twee weken geleden beëindigd omdat het me benauwde. Ik sprak haar elke dag via internet en telefoon, maar zag haar maar een keer in de week of een keer in de twee weken.
In mijn leven heb ik met heel veel jongens gezoend, maar ik ben nog nooit een jongen tegengekomen waar ik veel en lang bij zou willen zijn. Na maximaal twee maanden was ik op ze uitgekeken en zette ik er een punt achter. Meestal hield ik het bij een avond.
Met mijn ex-vriendin voelde het heel anders, veel intenser, veel beter. Maar ook hier heb ik er na twee maanden een punt achter gezet, omdat het me benauwde. Terwijl ik in het begin echt helemaal voor haar ging. En constant met haar in mijn gedachten liep. Een week nadat ik mijn relatie met mijn ex-vriendin verbrak – met overigens veel tranen – heb ik met een andere vrouw gezoend en nu denk ik constant aan haar. En lijk ik wel verliefd. Ik ben bang dat als het echt wat wordt tussen ons, ik er na twee maanden weer een punt achter zet.
Ik begrijp niet dat mijn verlangen zo snel verdwijnt wanneer ik iemand ‘veroverd’ heb.
Groeten van Anna

Het advies
Beste Anna,
Dat jouw verlangen zo snel verdwijnt wanneer je iemand hebt veroverd, dát vraagt nader onderzoek.
Mijn vraag aan jou is dan ook of er emotionele oorzaken uit het verleden daartoe aanleiding geven. Hoe zou je de band met jouw ouders omschrijven? Spelen mogelijk onbewust negatieve/teleurstellende ervaringen een rol van betekenis? En concreet, wat benauwt jou precies? Geef daarvan praktijkvoorbeelden. Vraag je daarbij tevens af of deze écht zo benauwend zijn. Of is er mogelijk sprake van vluchtgedrag? En verder, ervaar je enig verschil in jouw liefde voor een man of een vrouw? En überhaupt, hoe zie jij voor jezelf de ‘ideale’ relatie? Misschien ben je nog wel niet de ‘ware’ tegengekomen? En wat als dat wel het geval is, wat moet er dan gebeuren om dat benauwde gevoel te voorkomen?
Allemaal cruciale vragen die jou inzicht in jouw gedrag kunnen bieden. Inzicht dat je alleen of met behulp van een externe partij kunt verkrijgen. Overweeg daarom eens een consult bij een deskundige aan te vragen, dit om jou op weg te helpen.
Anna, ik hoop voor jou dat je ‘snel’ helderheid over je geaardheid krijgt én dat je met zelfinzicht een positieve draai aan je relationele leven weet te geven. Graag wil ik je dan ook veel relatiesucces en –geluk toewensen!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com