De vraag
Ik wil weg bij mijn man, maar ik ben bang
Mijn man is psychisch ziek, maar hij weigert hulp. Ik wil weg, maar ben bang omdat hij dreigt dat hij me iets zal aandoen. Ook zegt hij dat hij zelfmoord zal plegen als ik ooit een andere relatie begin. Wat kan ik doen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Bel onmiddellijk de crisisdienst in je gemeente. Je bent in gevaar. Je zieke man bedreigt je. Bel anders de politie. Dit is geen grap, je moet dat echt meteen doen als je dit leest. Als je niemand belt en zelf blijft pappen en nathouden gaat het een keer mis. Niet alleen met jou, maar ook met je man.
Ik heb lang in de psychiatrie gewerkt. Daar heb ik geleerd dat partners heel goed kunnen inschatten of hun man (of vrouw) ziek is. Als je denkt dat hij ziek is, dan geloof ik je. Daarom zeg ik: kom in actie.
Er zijn mobiele teams die kunnen helpen. Je man hoeft waarschijnlijk niet het huis uit. Medicatie, maatschappelijke hulp en (systeem)therapie kunnen zijn en jouw situatie sterk verbeteren. Maar dan moet je wel nu bellen. Nu!
PS Bij MIND/Korrelatie staan professionals klaar om je te verwijzen naar hulpverleners in je woonplaats. Bel 0900-1450 tijdens kantooruren of kijk op mindkorrelatie.nl