De vraag
Mijn vriend staat nog steeds op een datingsite
Beste Jolet,
Sinds kort heb ik een fijne vriend, die ik vond via een datingsite. We hebben dezelfde interesses en maken toekomstplannen. Toen ik zag dat hij nog actief was op de datingsite heb ik gezegd dat ik dat niet passend vond.
Hij vertelde dat hij niet op zoek is maar dat hij het leuk vindt om over die vrouwen te lezen; hij zou zich afmelden. Maar hij heeft zich niet afgemeld; hij staat nu zelfs op een nieuwe site. Hij zegt dat die sites verslavend zijn. Is dit echt een verslaving, waar ik niets achter moet zoeken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
In de eerste jaren van een nieuwe relatie komen beide partners bij de ander eigenschappen tegen waar ze niet blij mee zijn. Dan is het de kunst te kiezen bij welke eigenschappen ze zich neerleggen en welke onverteerbaar zijn. Liefst zouden we onze partner ‘aanpassen’ zodat alle nadelen verdwijnen, maar de kans dat dit lukt, is klein.
Als het bezoeken van datingsites voor jou onverteerbaar is, is het tijd voor een stevig gesprek met je vriend. Onder welke voorwaarden kun je deze hobby wel accepteren? Denk daarbij aan: alleen lezen zonder contact te leggen, en volstrekte openheid, zodat je hem kunt controleren.
Ook als je vriend meent wegens verslaving niet te kunnen stoppen blijft hij nog steeds verantwoordelijk. Hij kan dan bijvoorbeeld de hulp van een therapeut inroepen. De vraag is: hoeveel moeite wil hij voor jou doen om hiermee te stoppen? En: hoeveel ruimte wilt je hem geven?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp