De vraag
De kinderen van mijn vriend accepteren mij niet
Beste mevrouw Verweij,
Ik heb een relatie met een man die 2 (uitwonende) volwassen kinderen heeft, met wie ik geen contact heb. Mijn vriend denkt niet dat zijn kinderen onze relatie accepteren: ik heb voor hun overleden moeder gezorgd en ons leeftijdsverschil is groot.
Nu zit ik echter met een dilemma. Van de week moest mijn vriend met spoed naar het ziekenhuis. Ik heb de auto gepakt en ben naar hem toe gereden – iets wat hij erg op prijs stelde. En gelukkig viel het mee.
Maar nu denk ik: stel dat er wel wat ernstig zou zijn geweest, wat moet ik dan doen? Mij wegcijferen voor de kinderen? Daar zou ik het heel moeilijk mee hebben omdat mijn gevoelens en liefde voor hem heel sterk zijn.
Ik heb geprobeerd om hier gisteren met hem over te praten. Hij begrijpt mij wel maar hij wil zo snel mogelijk het gesprek beëindigen. Het liefst wil hij het er niet over hebben (hij zegt ‘dat zien we dan wel’), maar ik zou er dan wel mee zitten.
Hij weet ook dat ik iemand ben die zich makkelijk kan wegcijferen. Hoe moet ik hiermee om gaan? Moet ik nog een gesprek aangaan of een brief schrijven met mijn gevoel hierover?
Vriendelijke groet,
Dorien

Het advies
Beste Dorien,
Hartelijk dank voor je vraag. Ik kan me voorstellen dat je hierover in gesprek wilt gaan met je vriend – zeker als jullie relatie serieus en belangrijk is.
Wat maakt dat je vriend er al zo van uitgaat dat jij niet geaccepteerd wordt? Is hij bang dat zijn kinderen de dood van hun moeder nog niet verwerkt hebben? Heeft hij de dood van zijn vrouw zelf al helemaal verwerkt? Praten jullie nog wel eens over haar?
Ik denk dat het belangrijk is dat jullie wel degelijk (meerdere!) gesprekken hierover samen voeren: dit is voor jou belangrijk, dus – aangezien je vriend een relatie met jou heeft – zal hij daar wat mee moeten. Maak het wat formeel: kondig aan dat je er echt een gesprek over wilt hebben, en spreek af wanneer jullie dit gaan doen en hoe lang. Bereid vervolgens het gesprek goed voor:
(1) zorg dat je aan hem kunt uitleggen waarom dit nu zo belangrijk voor je is (ik kan me overigens voorstellen dat het ook gaat om een stuk erkenning voor jou als geliefde gaat), en;
(2) formuleer vooral vanuit gevoelsniveau. Als je je niet gehoord voelt of het gevoel krijgt dat hij er niet aan wil, benoem dit vooral!
Kortom, een mooie uitdaging voor iemand die gewend is weinig ruimte in te nemen en zich (graag?) wegcijfert..
Mochten jullie er niet uitkomen, zorg er dan voor dat je dit in de veilige kamer bij een relatietherapeut doet. Binnen een aantal gesprekken kunnen jullie eruit komen en ook waardevolle tips opdoen over hoe je in de toekomst lastige gesprekken kunt voeren.
Zorg er i.i.g. voor dat het geen tikkende tijdbom in jullie relatie wordt!
Heel veel succes!
Hartelijke groet, Irene