De vraag
Is hij verliefd op mij?
Dag Ursula,
Ik heb sinds een half jaar een mannelijke collega op wie ik erg dol begin te worden. Het is een lieve ietwat schuchtere man van 45 jaar. Omdat ik een slechte relatie-ervaring achter de rug heb met veel hartzeer, ben ik voorzichtig en hou de voet bij de rem.
Hij geeft alle seintjes af van een verliefde man: zenuwachtig wanneer we samen in de lift staan, stralen wanneer hij me ziet, zeggen dat er niets aan was op het werk toen ik een maand met vakantie was, me spontaan een keer omhelzen toen ik ontdaan was. Maar hij wil blijkbaar niets buiten de werkvloer. Hij vraagt me bijvoorbeeld niet voor een kop koffie en bij twee uitnodigingen van mij voor een lezing (over een gedeelde interesse) werd hij zenuwachtig en haakte af.
Ik ben wel twee keer op mijn vrije dag bij hem langsgegaan op het werk en dat vond hij prachtig maar dat was dus mijn initiatief. Dat blijf ik niet doen.
Nu heb ik via via gehoord dat hij een kind heeft bij een vrouw waarmee hij niet samenwoont. Dat had ik liever van hem zelf gehoord. Niet dat hij daartoe verplicht is, maar ik zet nu wel vraagtekens bij de waarde van ons contact.
Hoe moet ik dit nu inschatten en aanpakken? Ik voel niets voor pushen of me opdringen en neig naar voorzichtig afstand nemen, hooguit met een ‘grap’ nog even de lezing aankaarten zodat ie wel voelt dat ik het niet leuk vond.
Groeten van Bertie

Het advies
Beste Bertie,
Je verdient grote bewondering. Ondanks de slechte ervaring die je achter de rug hebt, heb je toch maar mooi het initiatief genomen. Dapper hoor! Maar begrijpelijkerwijze wil je dat niet blijven doen. Dus, hoe nu verder?
Hoe je de waarde van jullie contact moet inschatten, dat is voorbehouden aan je eigen gevoel. Zolang je het gevoel/idee hebt dat hij je méér dan wie dan ook ziet zitten, mede door de diverse aanwijzingen die je hebt gekregen, zou hij je inderdaad wel eens heel leuk kunnen vinden. Met de nadruk op ‘zou’, want zeker weten doe je dát niet. Temeer hij niet op je voorstellen ingaat. Iets wat ingegeven zou kunnen zijn door zijn privé-situatie. Maar ook dat blijft gissen.
Daarom zou je, als je het aandurft, hem bij een goede gelegenheid kunnen zeggen: ‘Joh, die lezing laatst was zo interessant. Echt jammer dat je deze hebt moeten missen. Maar als je nog belangstelling hebt, dan kan ik ons daar nog een keer voor inschrijven. Lijkt je dat wat?’ Mocht hij daarop positief antwoorden, dan zou je daarop kunnen laten volgen: ‘Gezellig, lijkt mij erg leuk. Maar even voor de zekerheid "hoe groot schat je de kans in dat je het alsnog laat afweten?"’ Mocht hij negatief antwoorden, dan zou je hoogstens naar de reden kunnen vragen. En eventueel kunnen opperen: ‘Komt deze reactie voort uit jouw thuissituatie?’
Kom je ook na deze poging niet veel verder, dan kun je wellicht het beste dichtbij je eigen gevoel blijven (dat is sowieso altijd het beste) en verder voorzichtig afstand nemen. Een eventuele eerste aanzet tot contact kun je dan aan hem overlaten.
Bertie, veel sterkte, succes en ook veel geluk gewenst. Geluk met deze of mogelijk met een andere man, die wel openstaat voor een waardevol contact met jou!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg