De vraag
Ik wil niet dat mijn vriendin alleen uit gaat
Beste,
Ik heb nu vier maanden een relatie. De relatie loopt eigenlijk vrij goed, al zijn er wel wekelijks ruzies die altijd om hetzelfde draaien. Mijn vriendin wil niets liever dan alleen uitgaan. Ik maak daar eigenlijk een heel groot probleem van. Ik vind niet dat mijn vriendin wekelijks enkele malen op stap kan gaan. Ik weet niet of ik hier fout in ben of niet. Ik krijg telkens een enorm schuldgevoel als ik niet akkoord ga. Maar past het dan in een relatie als je telkens alleen op stap gaat, zelfs doordeweeks?
Mijn vriendin zegt dat ze niet samen met mij uitgaat omdat zij te jaloers is en we dan ruzie krijgen. Ik zie mijn vriendin en haar kinderen heel graag en zou haar niet graag opgeven, maar de vraag blijft ‘Wat moet ik doen?’ Ben ik fout en moet ik haar dan maar zoveel mogelijk laten uitgaan?’
groetjes
Dido

Het advies
Beste Dido,
Tja, wat moet je doen? Moet je jezelf op je ‘fout’ wijzen, moet je je vriendin zoveel mogelijk laten uitgaan? Twee vragen die een emotionele en een rationele kant kennen. Aan de ene kant heb je met je gevoelens te maken, aan de andere kant is ook het rationele aspect niet te veronachtzamen.
Rationele aspect
Om met dit laatste te beginnen, in hoeverre is het verstandig om van de uitgaanswens van jouw vriendin een probleem te maken? Welk effect sorteer je daarmee? Bereik je met jouw houding niet juist precies het tegenovergestelde? En op de langere termijn, zet je je relatie daarmee niet op het spel? En wat als je je vriendin juist haar gang laat gaan? En haar zoveel laat uitgaan, zolang totdat ze er mogelijk op een gegeven moment zelf wel genoeg van krijgt?
Emotionele aspect
Verder zijn er nog meer vragen in het geding. Waarom wil jouw vriendin niets liever dan alleen uitgaan? Is ze mogelijk nog niet toe aan een relatie? En/of ben jij echt te jaloers? En is daartoe enige aanleiding? Waarom maak je er eigenlijk een heel groot probleem van? Waarom vind je niet dat dát kan? Waarom ga je niet akkoord?
Belangrijk is dat jullie elkaar de ruimte geven, dat jullie elkanders bewegingsruimte accepteren, dat jullie vertrouwen in elkaar hebben. Maar óók dat jullie rekening houden met elkanders wensen. Zie daarom een afspraak te maken die zowel voor jou als voor jouw vriendin acceptabel is. Waar ligt jouw grens, waar ligt haar grens? En kijk ook eens of jullie daarnaast samen gezellig kunnen uitgaan. Voor jou direct een mooie gelegenheid om te ‘bewijzen’ dat je je überhaupt niet (te) jaloers opstelt.
Dido, ik wens jullie veel succes bij het tot stand brengen van een evenwichtige situatie in jullie relatie. En natuurlijk óók nog heel veel geluk gewenst!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com