De vraag
Hij was verliefd op een ander
Beste Jolet
Mijn vriend en ik zitten op een koor. Hij en een medekoorlid hebben een liefdesduo gespeeld waarvoor ze driekwart jaar intensief samen hebben geoefend. De maand voor de uitvoering vond ik hem afwezig en hij besteedde weinig tijd aan mij en onze zoon van een jaar. Op de dag van de uitvoering (na veel ruzie en tranen) vertelde hij verliefd te zijn op zijn tegenspeelster. Hij had haar dat verteld, en ze stuurden elkaar sms’jes. Ik heb twee uitvoeringen moeten toekijken hoe ze ‘verliefd’ speelden op toneel.
Hij heeft voor onze relatie gekozen en heeft haar geen sms meer gestuurd. We gaan dus verder, maar we zien haar wekelijks op de club. Dan rakelt alles weer op en ga ik hem weer vragen stellen, terwijl hij aangeeft het te willen vergeten. Van de club afgaan is geen optie, hij wil het zingen niet opgeven en ik kan het hem ook niet ontnemen. Zelf vind ik het ook leuk. Hoe komen we hier doorheen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste lezeres,
Wat zal dit liefdesduet voor u ontzettend moeilijk zijn geweest. Ik vind dat u zich heel goed hebt gehouden! Het lijkt me het beste om deze verliefdheid te laten slijten door het er niet meer over te hebben. Misschien helpt het u om verschil te maken tussen verliefde gevoelens en verliefde activiteiten. Verliefd worden kan iedereen overkomen, maar uiteindelijk gaat het erom of je er iets mee doet.
Als u het moeilijk vindt om uw vriend opnieuw te vertrouwen, bedenk dan dat hij wel eerlijk tegen u is geweest toen het erop aankwam. Ik kan me goed voorstellen dat u zich, juist als kersverse moeder, verschrikkelijk onveilig voelde door deze gebeurtenis. Voor bijna elke vrouw is moeder worden een zeer ingrijpende verandering in hun leven. Soms is het zó ingrijpend dat er voor de vader tijdelijk wat minder tijd en aandacht is. Misschien hebben u en uw vriend samen iets in te halen?
vriendelijke groet,
Jolet Plomp