De vraag
Mijn vriend heeft een hekel aan mijn broer
Beste Susanne
Ik heb een fijne relatie met mijn vriend, maar er is toch een groot probleem. Hij heeft ontzettend veel moeite met mensen die anders over dingen denken of dingen anders voelen dan hij. Hij is ontzettend sociaal, vooral voor ouderen en gehandicapten.
Hij heeft problemen met mensen die minder sociaal zijn dan hij. Zo veel zelfs, dat hij niets met hen te maken wil hebben. Nu is mijn familie in zijn ogen totaal niet sociaal, mijn broer is volgens hem zelfs asociaal. Het is waar dat mijn broer alleen zichzelf belangrijk vindt, maar wij als zussen en broer weten niet beter.
Mijn vriend heeft mij/ons wel geprobeerd de ogen hiervoor te openen en dat is gelukt, maar wij kunnen en willen mijn broer niet veranderen. Dat werkt toch niet als hij dat zelf niet wil. Nu wil mijn vriend dus helemaal niets meer te maken hebben met mijn broer. En dat zorgt weer voor spanningen tussen ons maar ook binnen mijn familie onderling. Met verjaardagen moeten zij nu steeds rekeninghouden met of ik en mijn vriend komen of dat mijn broer kan komen.
Mijn vriend vindt het prima als ik alleen ga, maar als ik thuiskom dan wil hij wel het hoe en wat weten en ontstaat er weer ruzie omdat hij niet begrijpt dat mijn familie toch contact met mijn broer blijft houden.
Mijn vriend kan dus blijkbaar heel gemakkelijk geen contact meer met mensen hebben die anders zijn dan hij, zelfs als het gaat om familie. U begrijpt dat ik in een ontzettende spagaat zit. Ik wil mijn vriend niet kwijt, want buiten dit gaat het super, maar het legt wel een enorme druk op onze relatie. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Want ik word er zo moe van.
Met vriendelijke groet,
Anoniem

Het advies
Expert
Susanne Donders
Gezin en relatie
Beste Anoniem,
Ik kan me voorstellen dat je hier niet uitkomt. Met familie breken is gewoon niet gemakkelijk. Het leidt alleen tot bevrijding in het erge geval dat je jezelf echt tegen hen moet beschermen. Maar daar is hier geen sprake van. Je broer is gewoon heel anders dan jij en de vriend die jij hebt gekozen.
Familierelaties kiezen we niet zelf, maar familieleden zitten toch vaak diep in ons hart. Soms zijn we tegen ons eigen welzijn in liever loyaal in deze relaties, dan dat we familieleden kwetsen of uit de weg gaan. Je vriend ervaart dat anders zeg je; hij kan makkelijker afstand nemen en wil alleen met mensen omgaan die hij zelf de moeite waard vindt. Dat kan; blijkbaar staat hij onafhankelijker in het leven. Zo onafhankelijk zelfs dat hij ook niet zo’n moeite lijkt te hebben om van jouw gevoelens afstand te doen. Jullie relatie zal daar op den duur onder lijden.
Daarom is het niet zo verstandig wat je vriend doet. Met de keuze voor jou zou hij moeten proberen onvolwaardelijker te zijn en je te steunen in plaats van het je moeilijk te maken. Hij hoeft toch niet zelf zijn ideeën over het leven te onderdrukken of opzij te zetten voor je broer? Door zich zo op te stellen als hij nu doet, doet hij je pijn en brengt hij stress in je familieleven.
Sociaal zijn betekent ook je verplaatsen in de gevoelens van je partner en haar familie en is toch niet alleen een sociale houding naar mensen die zorg nodig hebben van anderen? Ik zou hem nog eens heel duidelijk maken hoe jij het voelt en hem vragen om verdraagzamer te zijn.
Je hoeft tenslotte niet met je broer samen te leven, dus een enkele keer zijn eigen voorkeur opzij zetten lijkt me niet teveel gevraagd.
Met vriendelijke groet,
Susanne Donders