De vraag
Ik wil de liefde en passie terug
Mijn vrouw en ik hebben kleine kinderen. Het gaat goed, maar ik baal enorm van ons seksleven. Als we vrijen is het fijn, maar we doen het heel zelden. Dat frustreert me. Ze wil er niet over praten en al helemaal niet met een therapeut erbij. Ik was altijd zelfverzekerd en positief, maar word steeds onzekerder. Moeten we scheiden? Hoe vinden we de liefde en passie terug?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je presenteert je vraag alsof het een seksueel probleem is (te weinig vrijen), maar misschien is er groter onderhoud aan de relatie nodig.
Jullie hebben jonge kinderen, dus de verhouding tussen jullie is veranderd. Een jong gezin kost veel energie en waar jij kennelijk verbinding en vitaliteit uit seks kunt halen, is dat voor je partner anders.
Dat zij niet wil of kan praten over seks heeft zijn redenen, maar maakt jou machteloos en saboteert elke poging tot begrijpen en oplossen. Jij loopt leeg door de situatie en zij vereenzaamt mogelijk. Niet gek dat je gaat twijfelen aan een toekomst samen.
Dit is een heel goed moment om hulp te zoeken. Leg je vrouw geduldig maar vastberaden uit dat er iets moet gebeuren en je een afspraak wilt maken met iemand. Via de huisarts of op NVRG.nl vind je professionele relatietherapeuten.
Enkele gesprekken over de algemene stand van de relatie, de pijnpunten en de gewenste toekomst samen lijken me heel gezond en ook noodzakelijk. Wil ze niet mee, ga dan alleen.