De vraag
Mijn vriend dreigt dat hij weggaat
Hallo Liselotte,
Ik heb nu drie jaar een relatie, maar mijn vriend stelt steeds eisen. Ik wil bijvoorbeeld verhuizen, maar hij wil pas als de oudste tweeling van 18 uit huis is. Hij dreigt dan steeds dat hij weggaat en ervaart de oudsten als een last.
groeten van Rosanne

Het advies
Beste Rosanne,
Dat je in een relatie aan elkaar eisen stelt is wel gebruikelijk, het is in een relatie normaal om over dat soort zaken te praten met elkaar: wat wil ik, wat wil jij en kunnen we elkaar tegemoet komen daarin? Als bepaalde zaken en gevoelens niet bespreekbaar zijn (bijvoorbeeld of en waarom hij de oudsten als last ervaart), worden deze gevoelens alleen maar heftiger en kan ik me voorstellen dat hij als enige uitweg 'weg gaan' ziet.
Het is dus ontzettend belangrijk dat je er met elkaar op een goede manier over praat. Uiteraard nooit waar de kinderen bij zijn. Als het moeilijk is om er met elkaar over te praten, adviseer ik om dat te doen met een derde er bij. Iemand die onafhankelijk is, geen partij kiest, maar jullie helpt om met elkaar te helpen. De huisarts kan je vast verwijzen.
Mijn advies is dus: praten, praten, praten, elkaar proberen te begrijpen, voor je eigen standpunt en gevoelens opkomen en de ander de kans geven zijn standpunt en gevoelens uit te leggen. Ga eens met zijn tweetjes een boswandeling maken of een stuk fietsen. Dat praat misschien wat makkelijker. Probeer hem er eerst van te overtuigen dat het belangrijk is dat jullie erover praten en er samen uit komen. Ga daarna pas over de inhoud praten. Succes!
Met vriendelijke groet,
Liselotte Visser