De vraag
Hij houdt geen rekening met mij
Beste Jolet
Ik ben een gescheiden vrouw van 37, met kind. Sinds vier maanden heb ik een relatie met een gescheiden man. We zien elkaar één avond per week en om het weekend, als zijn kinderen er niet zijn. Het maakt me verdrietig dat hij weinig rekening met mij houdt en ook niet overlegt over dat weekend. Gisteren kreeg ik bijvoorbeeld terloops te horen dat hij zaterdag naar een motorbeurs gaat. En laatst verheugde ik me erop iets leuks te gaan doen en toen kwam hij pas halverwege de middag – hij had eerst nog lekker getoerd op zijn motor! Ik wil hem niet het gevoel geven dat hij niets meer mag; ik wil geen zeur zijn. Maar ik voel me er wel rot over.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit is een vervelende innerlijke strijd: u wilt serieus genomen worden, maar u wilt er vooral niet moeilijk over doen. Helaas, u zult moeten kiezen. Ik adviseer u om uw wensen duidelijker kenbaar te maken. Als u een plannetje hebt voor u tweeën, kunt u het beste direct de telefoon pakken. En dan mag u best een beetje aandringen – het is toch een compliment dat u graag in zijn gezelschap bent? Eerlijk gezegd vind ik dat uw vriend weinig staat te popelen om u te zien. Is hij het eigenlijk wel eens met de afspraak om het weekend samen door te brengen? Hebt u het gevoel dat hij genoeg om u geeft, ook als hij niet bij u is? Ik hoop dat uw vriend inziet dat u het waard bent om moeite voor te doen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, maart 2008