De vraag
Ik verlies mezelf in mijn verliefdheid
Beste Ursela,
Al geruime tijd zit ik met een probleem – zo ervaar ik dat althans.
Ik ben een 29 jarige man en heb maar een korte relatie achter de rug (jaren geleden) en heb daarna een aantal ‘scharrels’ gehad. Feit is dat ik graag een relatie wil, omdat ik denk dat dat een toegevoegde waarde kan hebben in mijn leven.
Het probleem is dat ik relatief snel verliefd op vrouwen wordt. Veelal na een beperkt aantal dates en beperkt ‘intiem’ handelen met betreffende vrouw. Op zich zou dit geen probleem vormen, ware het dat ik tijdens dit verliefd zijn mezelf niet meer ben in de aanwezigheid van de vrouw op wie ik verliefd ben.
Op de een of andere manier klap ik dan ofwel helemaal dicht – op moment van verliefd zijn – ofwel overreageer ik (zich uitende in druk, dan wel te zelfverzekerd overkomen – wat natuurlijk schijn is). Ik vermoed dat dit de oorzaak is dat een aantal van de ‘scharrels’ die ik doorgaans wel zag zitten, nooit geresulteerd hebben in een relatie.
Onlangs heb ik een hele leuke vrouw ontmoet. Ik heb met haar twee dates gehad en ik vermoed dat dit wel heel leuk zou kunnen worden (er is een match)? Een en ander begint al flink te kriebelen. Feit is dat ik niet wil dat mijn vroege verliefdheid roet in het eten gaat gooien, want dat zou ‘de zoveelste keer’ zijn dat ‘t mis zou kunnen gaan. Nu ik me dit realiseer voelt ‘t beginnend verliefd zijn minder prettig dan dit volgens mijn informatie zo zou kunnen zijn.
Is bovenstaande een vaker voorkomend probleem en zo ja, wat kan ik eraan doen?
Alvast bedankt voor je reactie.
Mvg, Robert-Jan

Het advies
Beste Robert-Jan,
Jouw zelfanalyse is eerlijk en verhelderend. Dank je wel. En goed dat je je realiseert dat je door je verliefdheid jezelf niet meer bent. Want nu kun je er tenminste iets aan doen. Overigens komt dit verschijnsel wel vaker voor. Hoe vaak, daar zijn mij geen ervaringscijfers van bekend. Wel is mij bekend dat als je je zelf in een relatie niet bent, je dat niet vol kunt houden.
Daarom is authentiek gedrag het aller beste. En waarom ook niet? Je bent als persoon toch meer dan de moeite waard! En als er een klik is, dan is dat toch te mooi om op het spel te zetten! Immers, je vermoeden dat jouw schijngedrag niet in een relatie geresulteerd heeft zou wel eens kunnen kloppen. Mensen voelen dat doorgaans heel goed aan.
Dus Robert-Jan, blijf gewoon jezelf. Dan heb je grote kans dat jouw verliefdheid uitmondt in een mooie relatie. Succes!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com