De vraag
Help! Mijn man zit bij een sekte
Hallo Ursela,
Mijn man zit in een evangelische groepering. Het is een bekeringstoestand. Hij is geprogrammeerd om zieltjes te winnen. Ik krijg hem niet los. Wij hebben geen seksueel contact meer en de sekte staat tussen ons in. Hoe kom je van deze ellende af? Help!
Cindy

Het advies
Beste Cindy,
Een evangelische groepering staat tussen jou en jouw man. Een situatie die je graag anders zou willen zien.
Of dat ook gaat lukken, hangt in eerste instantie van je man af. Hij moet de wil en de kracht hebben zich van deze groepering los te maken. Daarvoor is het belangrijk dat jouw man een alternatief leven voor zich ziet, een leven waarin hij gelooft, waarin hij zijn liefde en energie kwijt kan. Alternatieven die je voor hem zou kunnen schetsen, die je samen zou kunnen realiseren. Ook zou je eens te rade kunnen gaan bij deskundigen die zich op dit terrein gespecialiseerd hebben.
Mochten al jouw pogingen, met of zonder professionele bijstand, nu nog niet slagen, dan is het voor je eigen welzijn essentieel enige emotionele afstand te nemen. Dit opdat je er zelf niet aan onderdoor gaat. Neem jezelf daarom in bescherming maar houd contact met je man, schenk hem jouw vertrouwen en laat hem weten dat jij hem steunt. Het ‘wachten’ is dan op tekenen van zwakte, op openingen die je kunt aanwenden om je man te ‘deprogrammeren’.
Cindy, in de praktijk blijkt dat sektes regelmatig de rug worden toegekeerd. Geef de hoop daarom niet op. Met een nieuw jaar in het vooruitzicht, wens ik je graag voldoende fijne afleiding toe, opdat je geestelijk en lichamelijk in balans blijft. Sterkte!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg