De vraag
Uit elkaar gegroeid door de kinderen?
Mijn vriend en ik hebben twee kinderen van 8 en 11 jaar. Nu ze zelfstandiger worden, zou onze relatie naar een volgende fase kunnen als we weer samen dingen gaan doen. Mijn vriend kijkt daar wel naar uit. Maar ik ga liever met zijn vieren op vakantie dan iets te bedenken voor ons tweeën. Het lijkt of we uit elkaar zijn gegroeid. Kunt u me helpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het komt vaker voor dat echtelieden in een druk gezin met kleine kinderen jarenlang weinig aan elkaar toekomen. Het is goed dat u dit opmerkt. Het lijkt me tijd voor een goed gesprek met uw man, om opnieuw nader tot elkaar te komen. Stel vragen alsof u elkaar voor het eerst ontmoet. Hoe gaat het met jou? Waar hoop je op? Wat is je fijnste herinnering? Waar droom je van? Mis je iets? Luister rustig naar wat de ander vertelt en vraag door om te checken of u het goed heeft begrepen. Zo’n gesprek krijgt meer kans buiten de vertrouwde omgeving: ga uit eten, wandel langs zee, huur een roeiboot.
Uit psychologisch onderzoek blijkt dat het helpt om samen iets te ondernemen dat voor u allebei nieuw en spannend is. Dat kan van alles zijn – een weekend bij buitenkunst.nl, wijn proeven, salsa dansen of een avond in een klimhal.
Tot slot nog iets heel anders: kan uw matheid zijn veroorzaakt doordat u toe bent aan een nieuwe uitdaging los van man en kinderen, zoals het volgen van een opleiding of het zoeken naar een nieuwe baan?