De vraag
Ik mag niks zeggen over de opvoeding
Liselotte,
Mijn vrouw en ik zijn een aantal dagen weggeweest zonder kinderen en ik voel de genegenheid naar haar weer groeien, we hebben het erg leuk.
Vanaf het moment dat we thuis zijn is ze in mijn ogen weer de wervelwind. Ze vindt van alles van de kinderen, wat ze zoal moeten doen, terwijl ik daar niet zo bij stil sta en andere denkbeelden over heb.
Ik moet daar vooral niets van zeggen, want dan hoor ik van haar dat ik veel te weinig doe aan de opvoeding, terwijl ik vind dat ze niet zo reactief moet zijn. Nu ik dit schrijf voel ik me weer erg somber over onze relatie, terwijl ik me twaalf uur daarvoor weer goed voelde, wat te doen?
Groeten van T.

Het advies
Beste T.,
Wat jammer dat jullie thuis weer in de oude patronen vervallen. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je jouw gevoel met haar bespreekt. Maar dan ook onderbouwd! Je schrijft namelijk wel ‘ik heb daar andere denkbeelden over’, maar niet welke deze dan zijn. Het is makkelijker om aan te geven wat je niet goed vindt, dan wat je wel zou willen, terwijl een ander met dat laatste meer kan.
Ik vind dat je heel goed na moet denken over wat die denkbeelden van jou dan inhouden en wat de consequenties zouden zijn als jullie dat zouden toepassen. Als je daar oprecht over nagedacht hebt, ga dan eens rustig om de tafel zitten (zonder kinderen uiteraard) en probeer daar realistische afspraken over te maken. Is dat lastig, probeer het dan eens met een derde erbij. Iemand die onafhankelijk is (geen familie of vrienden of kennissen bijv.).
Succes!
Liselotte Visser