De vraag
Is een enig kind zielig?
Mijn vriendin en ik hebben een dochtertje van 3 en ik zou het heel fijn vinden om nog een kind te krijgen. Mijn vriendin ziet dat niet zitten. Ze ziet op tegen de zwangerschap en bevalling (de vorige was zwaar) en is blij dat ze weer wat meer vrijheid krijgt als onze dochter straks naar school gaat. Ik kom zelf uit een groot gezin en heb goed contact met mijn broers en zussen. Is het niet zielig voor onze dochter om enig kind te blijven?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
De valkuil voor iedere ouder is dat wat je je kind gunt of waarvoor je het juist wilt behoeden, voortkomt uit eigen ervaringen. Wat jij je kind gunt omdat het veel voor jou heeft betekend, hoeft niet per definitie bij jouw kind of jullie gezin te passen.
Het meest essentiële voor het geluk van je dochter is dat haar ouders een liefdevolle ouder- en partnerrelatie hebben. Een belangrijk onderdeel daarvan is respectvol rekening houden met elkaars verlangens en (on)mogelijkheden.
Vraag door naar elkaars onderliggende beweegredenen van verlangens, zorgen, wensen. Hoe kijkt je vriendin, de moeder van je dochter, tegen haar positie als enig kind aan? Deelt ze je zorgen? Kun jij er expliciet rekening mee houden dat je vriendin degene is die het leeuwendeel moet leveren zodat jouw verlangen vervuld kan worden? Zoek naar wat fair is voor iedereen.
Neem in deze besluitvorming ook het belang van jullie ongeboren kind mee. Het heeft er recht op door beide ouders gewenst te zijn. Zo bouw je samen een warm nest. Het aantal kinderen is daaraan ondergeschikt.