Reclames voor snoep en Happy Meals hebben grote invloed op jonge kinderen. Maar ouders kunnen dat effect nog wel een beetje bijsturen, hebben onderzoekers ontdekt. Ze lieten kinderen van 3 tot en met 5 jaar naar tekenfilms kijken. Tussendoor kreeg de ene helft een reclame voor frietjes te zien, en de andere helft een reclame voor appelschijfjes met dipsaus. Na afloop mochten de kinderen kiezen of ze een bon wilden voor frietjes of voor appelschijfjes. De helft van de kinderen werd vervolgens op verzoek van de onderzoekers door hun ouders aangespoord om de appelschijfjes te kiezen.

Wat bleek: van de kinderen die de frietreclame hadden gezien, koos liefst 71 procent friet, maar met gezonde aanmoediging van hun ouders daalde dat percentage naar 55 procent. Van de kinderen die de appelreclame hadden gezien koos 46 procent voor friet, wat hun ouders vervolgens naar 33 procent wisten te praten.

Ouders staan dus niet helemaal machteloos tegenover het reclamegeweld van McDonald’s en consorten, concluderen de onderzoekers – vooral niet wanneer ze over langere tijd consequent hun gezonde boodschap uitdragen.

Advertising influences on young children’s food choices (..), The Journal of Pediatrics, nog te verschijnen