De vraag
Hoe geef ik hem weer zelfvertrouwen in bed?
Nadat ik het een paar keer ontkende, is toch uitgekomen dat ik een affaire had met een veel jongere man. Sindsdien is mijn man gekrenkt en dat uit zich tijdens het vrijen. Hij denkt dan aan die ander en wordt onzeker van het idee dat die veel jonger en ‘groter geschapen’ is. Hoe maak ik hem duidelijk dat ik liever met hem vrij en voor hem kies?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Dat kun je niet. Je hebt hem duidelijk gemaakt dat je liever met een ander vree en dat je niet echt voor hem koos. Niet alleen door seks te hebben, maar ook – misschien wel vooral – door te liegen.
Vrijwel al mijn therapieën gaan over seksueel bedrog en ik ben ervan overtuigd dat het stiekeme beschadigender is en meer aantast dan de seks zelf. Dat het met een jonger, zwaargeschapen iemand was, is niet belangrijk; met een leeftijdgenoot was het even kwetsend geweest.
Je zit in een machteloze positie omdat zijn (zelf)vertrouwen door jóú is aangetast. En, zolang hij herbelevingen heeft, aangetast blijft worden. Uiteindelijk moet hij bepalen of hij je weer toelaat. Jij kunt in dat proces makkelijk foute dingen zeggen of doen, en de juiste toon treffen is moeilijk.
Praten met een professional erbij kan nuttig zijn. Ik probeer mijn vreemdgang(st)ers te leren dat het geen zin heeft om je partner te overtuigen van liefde en goede bedoelingen.
In plaats daarvan moet je consistent en duurzaam eerlijk en transparant zijn, in woorden en gedrag. Je moet je betrouwbaarheid concreet maken, ook op momenten dat hij boos is.