De vraag
Ik heb geen behoefte aan seks
Beste Wilbert,
Ik (39) heb sinds een jaar een relatie met een 52-jarige man. We hebben een andere levensstijl en zijn al een aantal maanden niet meer intiem met elkaar. Wel geven we om elkaar en spreken soms af. We hebben overigens beiden medicijnen voor de psyche. Ik heb geen behoefte aan seks en bij hem weet ik het niet goed meer. Hebben wij een goede relatie, in die zin dat we bij elkaar passen?
Groeten van Natascha

Het advies
Beste Natascha,
Dank voor je openhartige brief. Je hebt een goede relatie als je er gelukkig mee bent. Meestal hoort seks ook bij dit geluk. Er kan een reden zijn dat de behoefte aan seks ontbreekt en dat de partner zich daaraan aanpast. Als je daar goede afspraken over kunt maken heb je een goede relatie.
De beleving van seksualiteit is voor de meeste mensen heel persoonlijk en daardoor heel intiem. Het maakt je kwetsbaar en misschien is dat iets dat nu niet zo bij jullie relatie past. Er over praten met hem helpt en kan je geluk vergroten. Ik adviseer je deze kwestie ook (samen) te bespreken met de arts die jullie beiden medicijnen voorschrijft.
Veel succes en vriendelijke groet,
Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl