De vraag
Hij kijkt wel naar porno, maar niet naar mij
Beste Jolet
Ik heb een leuke relatie. Zelden heb ik iemand meegemaakt die zo zichzelf kan zijn, die zo’n sterk rechtvaardigheidsgevoel heeft, over diverse dingen leuke details kan vertellen, initiatief toont en heerlijke humor heeft. Er is veel dat ons bindt: sporten, reizen, vrienden, lekker eten en drinken, de krant lezen, samen ontbijten.
Maar: mijn partner heeft een intimiteitsstoornis. Hij bekijkt wel pornosites en hij stuurt ‘onschuldige’ mails naar onbekende vrouwen op een datingsite, maar mij begeert hij zelden. Ik stopte met roken en ging vier keer per week sporten, lijnen, naar de zonnebank, kocht sexy lingerie, et cetera. Niets hielp. Praten hierover leidde tot niets. Hoe voorkom ik dat ik aan mezelf ga twijfelen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Gelukkig bent u zo wijs dat u signaleert dat zelftwijfel hier een valkuil is. U heeft heel veel moeite gedaan om het probleem te bespreken en om goed voor de dag te komen! Zou het kunnen dat u aan uzelf twijfelt omdat het taboe is om aan hém te twijfelen? Biedt hij wel de soort liefde die u wenst? Op www.pieterneldijkstra.nl staat een ‘liefdesstijltest’ die u kan helpen bij het nadenken. U zou beiden de test kunnen maken om elkaars stijl te vergelijken. Best kans dat u uiteindelijk deze vertrouwde manier van samenleven niet wilt missen, ook al speelt seks slechts een kleine rol. Zo’n vriendschappelijke liefde kan heel hecht zijn. Trouwens, ook als u seksueel niet begeerd wordt, kunt u toch bemind worden. De vraag is alleen: merkt u zijn liefde, voelt u zich bemind?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, april 2007