De vraag
Hoe reageer ik als het hem niet lukt?
Mijn vriend (54) en ik houden van vrijen en beleefden daar tot voor kort veel plezier aan. Maar de laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat zijn erectie opeens verdwijnt. Hij neemt het luchtig op en wacht tot het hem wel weer lukt. En ik zeg natuurlijk ook dat ik het niet erg vind. Maar eigenlijk vind ik het heel vervelend als dit gebeurt als ik net opgewonden ben, en kan ik mijn teleurstelling vaak moeilijk verbloemen. Hoe kan ik goed en toch eerlijk reageren?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Dat zeg je heel treffend: je wilt eerlijk en toch goed reageren. Dat laatste doen jullie beiden al: proberen het tijdens het vrijen luchtig te houden en de situatie niet te verergeren door frustratie toe te laten. Dat is verstandig. Erectieverlies komt weliswaar vaak voor en is niet het einde van de wereld, maar het voelt zorgwekkend. Het is typisch zo’n klacht die snel erger en onbeheersbaar wordt als we er te veel over gaan nadenken, angstig worden, enzovoort.
‘Eerlijk reageren’ is buiten het bed uitspreken dat het je zorgen baart en dat het wellicht verstandig is om hier advies of hulp bij te zoeken. Als de erectie altijd goed was en opeens achteruitgaat, kan dat tal van oorzaken hebben: psychisch (stress, de relatie), maar ook een ziekte of andere lichamelijke aandoening. Als je er samen niet uitkomt en het niet spontaan verbetert, levert wachten niets op en is het verstandig om eens met de huisarts te overleggen.