De vraag
Mijn stiefzoon wil mij niet zien, wat nu?
Geachte Sylvia,
Ik ben 29 jaar en ik heb al twee jaar een relatie met een man die een kind heeft van negen jaar uit de vorige relatie. Nadat wij een relatie hadden, heeft de moeder van het kind allerlei negatieve verhalen aan het kind verteld. Het gedrag van de jongen is nu totaal veranderd. Een paar voorbeelden: Als ik mijn vriend ging bellen, schreeuwde de jongen tegen zijn vader dat hij de telefoon uit moet doen en niet met mij moet te praten.
Op een dag is mijn vriend mij op mijn werk komen bezoeken. Hij was met zijn kind in de stad. Hij liet de jongen achter bij een familielid. De jongen heeft hem toen achtergevolgd en toen hij zag dat zijn vader met mij aan het praten was, ging hij mij duwen en schreeuwen dat ik weg moest gaan.
Nou, het gedrag van het kind is geen verrassing voor mij. Ik kan dat begrijpen, maar het gedrag van mijn vriend is voor mij een verrassing. Wij wonen al een jaar samen en we hebben de probleem met zijn zoon nog niet kunnen oplossen. Hij bezoekt zijn zoon in het weekend en overnacht dan bij zijn broer, omdat hij hem niet bij ons thuis wil brengen en hem niet wil confronteren met het feit dat hij een nieuwe relatie heeft. Als ik probeer hem te bereiken terwijl hij met zijn zoon is, neemt hij de telefoon nooit op.
Mijn vriend wil niet dat we uit elkaar gaan en vraagt aan mij om hem te begrijpen en zijn gedrag te accepteren, maar dat is voor mij heel zwaar. Hoe kan ik een toekomst bouwen met iemand terwijl ik voor de helft van de tijd niet weet met wat hij bezig is?, want dan is hij bij zijn familie die mij niet accepteert of bij zijn kind.
Met vriendelijke groet,
Ela

Het advies
Beste Ela,
Je schrijft dat jouw vriend tijd met jou doorbrengt door de weeks en in het weekend bij zijn broer is met zijn zoontje. Hij vindt het lastig om zijn zoontje te overtuigen dat jij nu de vrouw van zijn leven bent. Als dat voor het zoontje het beste is, dan is dat even zo! Laat het vooral geen machtstrijd worden, zodat hij tussen zijn zoon of jou moet kiezen. Jullie zijn allebei voor hem even belangrijk, daarom is het voor hem lastig om te kiezen.
Het lijkt een goede oplossing, niet een ideale oplossing, maar de situatie is nu eenmaal niet ideaal. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Als je hem die ruimte geeft, dan kan hij een nieuwe band met zijn zoon opbouwen, waar misschien uiteindelijk ook ruimte voor jou gaat komen. Zijn zoon wordt ouder en zal misschien wat realistischer worden over de scheiding tussen zijn ouders. In ieder geval zal de toekomst jullie wat meer ruimte gaan geven om meer bij elkaar te zijn.
Als je van hem gaat verlangen dat hij zijn zoon op gaat geven, zal dat onderhuids altijd jullie relatie ondermijnen. Laat je vooral leiden door hoe je je voelt bij hem als hij er wel is. Er bestaan geen regels over hoe vaak je elkaar moet zien voor een goede relatie. Al zou je elkaar 1x in de week zien, dan kan het nog steeds een superrelatie zijn. Het ligt er maar aan hoe je deze tijd besteedt.
Ik wens je veel sterkte en vooral veel geduld.
Groetjes
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl