De vraag
Chronische pijn na auto-ongeluk – mijn vriend reed
Dag Jeannette,
Ik heb 8,5 jaar een relatie met mijn vriend. Hij is in veel opzichten mijn tegenpool in gedrag en karakter. Sinds ik ruim drie jaar geleden een auto-ongeluk heb gehad (hij reed) heb ik chronisch pijn en dit beïnvloed mijn gedrag en karakter behoorlijk.
Onze relatie is nu flink bekoeld, we wonen niet meer samen maar wonen samen in een huis. Ik weet niet of ik nu de kracht heb om te knokken voor deze relatie (ik heb het vermoeden dat hij al een ander heeft via een chatprogramma). Wat is uw advies?
Vriendelijke groet,
Lab-muis

Het advies
Beste Lab-muis,
Allereerst lijkt het me vreselijk wat jullie is overkomen. Een ongeluk dat ernstig letsel heeft veroorzaakt aan jouw kant en hij bestuurde de auto. Jullie hebben beiden natuurlijk jullie eigen stuk hieraan overgehouden en deze komen in de relatie terug. Het is belangrijk om de gebeurtenis serieus te nemen en de impact op de relatie ook. Vandaaruit kun je beter beoordelen of je nog wilt vechten of niet.
De bekoeling die is ontstaan is een gevolg van het trauma dat jullie samen beleefden en hoeft niet direct te betekenen dat jullie gevoelens geen kans meer hebben.
Ik adviseer om goed aan de slag te gaan met je fysieke en mentale klachten ten gevolge van het ongeluk maar ook de gevoelens naar hem toe. Het kan zijn dat het vertrouwen is aangetast en dat er ook boosheid zit. Deze gevoelens zijn heel normaal en moeten wel serieus erkent worden.
Maak een keuze of je wilt vechten of niet en ga vanuit daar verder.
Het kan heel nuttig zijn om samen met een derde eens te gaan praten over het ongeluk.
Het beste,
Vriendelijke groet
Jeannette Bolck