De vraag
Hij wil niet dat ik wegga
Ik heb een erg moeizame relatie met een man, die zich op geen enkele wijze kwetsbaar wil opstellen. Hij vertelt voortdurend dat ik niet de enige ben voor hem en hij geen gevoelens voor mij heeft, maar hij spreekt dat tegen met zijn gedrag als ik bij hem ben. Hij laat dan vaak doorschemeren dat hij niet wil dat ik weer wegga en als wij samen de nacht doorbrengen, houdt hij mij de hele nacht stevig vast.
Als ik vervolgens afscheid heb genomen en bijvoorbeeld een week later weer contact met hem opneem, wil hij mij niet meer zien. Hij zal daarna ook nooit contact met mij opnemen, maar als ik lang genoeg wacht en zijn ‘paniek’ is wegge-ebt, dan kan ik weer contact opnemen en kunnen we het weer even leuk hebben. Ik lijd hieronder want ik hou van hem en wil hem niet kwijt, maar telkens gebeurt dat toch weer voor mijn gevoel. Hoe moet ik hiermee omgaan? Het is overigens niet bespreekbaar, hij liegt dan over van alles.

Het advies
Het lijkt erop dat je vriend worstelt met innerlijke spanningen: aan de ene kant wil hij wel emotioneel contact maar aan de andere kant helemaal niet.
Die ambivalentie kan voortkomen uit angst, angst dat, als hij zich aan iemand bindt, hij gekwetst en afgewezen wordt, of angst om verstikt te worden en de eigen identiteit te verliezen. Wat je bij zo iemand niet moet doen is teveel hameren op contact en intimiteit. Komt hij naar jou toe dan is dat prima, maar ren er zelf niet achter aan. Op die manier kan hij ontdekken dat je best lief kunt hebben zonder dat je verstikt wordt en bestaat de kans dat hij uit zichzelf stapje voor stapje dichterbij komt.
Blijf echter met beide benen op de grond staan. Het is namelijk goed mogelijk dat dit nooit gebeurt, ook al geef je hem alle vrijheid. Zet desnoods voor jezelf een deadline. Blijft hij dan nog steeds op diezelfde manier afstand tussen jullie creëren, vraag je dan af of dit wel de juiste man voor je is. Onthoud daarbij dat liefde niet alleen maar een gevoel is, het is vooral een kwestie van doen.
Het is bijvoorbeeld je eigen belang af en toe opzij zetten voor dat van de ander, respect tonen voor elkaars wensen en mening en elkaar steunen in moeilijke tijden. Doet hij dat niet dan is het maar de vraag of hij echt van je houdt, ook al voelt hij misschien wel liefde voor je. Onthoud ook dat je geen slachtoffer bent van zijn gedrag. Je kunt er zelf voor kiezen om hem los te laten, ook al houd je van hem en doet het pijn hem los te laten.