De vraag
Ik kan mijn gevoelens niet met mijn man delen
Beste Annette,
Wat kan je doen of denken om schroom te overwinnen om kwetsbare gevoelens of gedachten te delen waar je je voor schaamt of die jezelf afkeurt? Ook weerhoudt mij het vertellen erover omdat ik mijzelf dan klein en dom vind. een soort koppigheid waarbij mijn partner het dan zo goed weet dat hij in mijn ogen weer op de ladder stijgt en ik weer kleinder word.
Ook confronteert hij mij met zaken, als ik iets wel vertel, wat dan weer zeer pijnlijk kan zijn en gevoelsmatig niet als steun voelt. Verstandelijk weet ik wel dat hij het vaak goed ziet. Al kan dat ook weer mijn blinde vlek zijn dat ik hem in alles gelijk geef.
Ik durf mijn eigen positie dan niet te behouden omdat ik altijd weer moet leren en mijzelf moet veranderen.
Hoe kan ik dat anders benaderen, of wat zie ik niet wat u misschien wel ziet?
Groeten van Fenny

Het advies
Annette Heffels
Psychotherapie
Beste Fenny,
De relatie met je partner zou bij uitstek een relatie kunnen zijn waarin je gevoelens en gedachten kunt delen over dingen van jezelf waar je niet trots op bent.
Wat ik niet precies kan opmaken uit uw mail is of uw partner dan wat schoolmeesterachtig reageert en zegt hoe u het allemaal beter kunt doen, of dat u zo negatief denkt over uzelf dat u daardoor meer kritiek hoort dan hij bedoelt. In het laatste geval zou u door moeten vragen om erachter te komen wat hij eigenlijk bedoelt. In het eerste geval zou ik hem uitleggen dat u behoefte heeft aan een luisteraar en gesprekspartner en niet aan een schoolmeester (maar dan tactvoller geformuleerd, want schoolmeesters zijn snel beledigd).
Een goede manier om met de reacties van anderen om te gaan is ernaar luisteren en ze vervolgens wegen om te zien of u het ermee eens bent. Je mond houden of alle opmerkingen van anderen als waar aannemen helpt zeker niet.
Vriendelijke groet, Annette Heffels
• Psychotherapeute Annette Heffels is onder meer auteur van het boek Praten met je partner.