De vraag
Na de seks maak ik het steeds uit; is dit bindingsangst?
Hallo Sylvia,
Ik ben een man van bijna vijftig. Een paar jaar geleden ben ik gescheiden na een moeizame relatie van twintig jaar zonder vrijwel enige intimiteit/seks. Ik heb afgelopen paar jaar gelukkig mogen ervaren hoe fijn dat kan zijn. En dat mijn verlangens/gevoel daarin klopte.
Bij het aangaan van een relatie merk ik echter dat we meestal bij de derde ontmoeting seks hebben. De periode daarna vertoon ik jojo-gedrag. Ik heb inmiddels ongeveer zes ontmoetingen gehad waarvan twee nog wat nasudderen. Bij vier ontmoetingen ontstond een onbehagen over de relatie na het hebben van seks. Seks was wederzijds en uitermate gewenst. Spanning en lust was vooraf hoog.
Het lijkt een patroon te worden dat ik een kater overhoudt na deze seks. Wat is er loos? Bindingsangst?
Groeten van DeSnip

Het advies
Beste meneer DeSnip,
Ik ben bang dat je inderdaad last hebt van bindingsangst. De vrouw met wie je het twintig jaar hebt volgehouden, gaf zich eigenlijk niet over aan jou en dat voelde voor jou vertrouwd aan. Ondanks dat je er last van had. Als je een vrouw kan krijgen, wordt het minder interessant of benauwd het je en stop je de relatie.
Eigenlijk zul je bij jezelf de kater eens wat nader moeten bestuderen. Wat zegt deze kater jou? Voel je je benauwd? Kijk dan eens waar je bang voor bent. Misschien word je te snel verliefd? En zie je na de seks, als je de buit binnen hebt pas wat je gevangen hebt. Kortom, kijk jezelf eens goed in ogen en bestudeer bij jezelf eens wat je nou precies voelt. Succes met je zoektocht naar jezelf!
Groetjes
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl