De vraag
Mijn vriend is overal bang voor
Hallo Jeannette,
Ik erger me aan allerlei dingen van mijn vriend, voornamelijk dat hij zo benauwd leeft: hij durft niet op reis, is vaak angstig en negatief. Ik krijg er een punthoofd van, maar weet dat ik hem moet accepteren zoals hij is. Toch heb ik het gevoel dat mijn leven voorbijglijdt zonder veel plezier. Wat is wijs?
Groeten van Karin

Het advies
Beste Karin,
Het lijkt me erg lastig voor jullie beiden dat hij veel dingen als lastig en bedreigend ervaart. Interessant dat je benoemt dat je het gevoel hebt dat jouw leven voorbijglijdt zonder plezier en dat je het moet accepteren. Hier zit tegelijkertijd misschien ook de angel van het probleem en de oorzaak van de ergernis.
Het kan zijn dat jij het moeilijk vind om plezier te beleven als je ziet/voelt dat hij angstig is of gespannen. Je voelt je hierdoor beïnvloed en kan zelf ook niet meer genieten. Ook is het lastig om het te accepteren en heb je hier misschien schuldgevoelens over..? Dit neem je hem dan kwalijk in de vorm van ergernis.
Probeer te kijken of je het wat meer bij hem kunt laten en niet alle verantwoording op je te nemen voor zijn geluk of plezier. Dit kan ook wat druk bij hem wegnemen en wellicht is hij dan wel iets minder gespannen. Je mag ook wel eens tegen jezelf vinden dat je het gewoon erg moeilijk vind om te accepteren. Je bent maar een mens!
Kijk ook of het je lukt om je op andere punten van hem te richten en deze ook te benoemen. Hiermee verleg je ook de focus voor jullie beiden.
Hopelijk kan je ergens wat meer rust vinden en hij daarmee ook.
Het beste,
Vriendelijke groet,
Jeannette Bolck